Zadnja sjednica na Veliki petak
Petak, 9. travnja 1993.
Danas,
na Veliki petak, došla je do kraja priča s Izvršnim viećem.
U
znaku pripreme za zadnju sjednicu proteknuo mi je ne samo ovaj tjedan, nego i
dva predhodna mjeseca, dok sam pisao svoj dio sažetka, slagao u zajedničku
cjelinu ono što su napisali drugi članovi Izvršnoga vieća i još nekoliko
ključnih ljudi u Obćini, a na koncu i razmišljao o načinu komu i kako dodieliti
priznanja.
Neki
članovi Izvršnoga vieća vidjeli su simboliku u tomu što je posljednja sjednica
održana baš na Veliki petak. Dali su mi misliti.
Kad
sam odredjivao termin sjednice, petak se, kao posljednji dan u radnomu tjednu
nametao kao idealno riešenje. Sliedeći utorak se treba konstituirati županijska
skupština, a nakon toga gradska i obćinske skupštine. Dakle danas je bio doista
posljednji službeni tjedan i dan u tjednu, kad je bilo moguće organizirati
sjednicu. Premda držim kako se na Veliki petak ne bi trebalo raditi.
Veliki
petak je još uviek radni dan, pa ipak nisam napravio veliki grieh. Izim toga sjednica
je bila kratka i na njoj nije bilo rada u smislu razprava i traženja riešenja.
Na
dnevnomu redu su bile samo dvije točke.
Sažetak
našega rada izuzetno je vriedan material, pa žalosti osjećaj kako ga, po svemu
sudeći, naši nasliednici ne će baš puno rabiti. Možda me osjećaj ipak vara.
Na
sažetku sam osobno radio doista dugo, predano i uporno, ali je još vriednija
činjenica što je u njegovu izradu puno truda uložilo još dosta drugih osoba,
članova Izvršnoga vieća i čelnika bitnih obćinskih službi.
Sve
zajedno sam složio u poglavlja, koja su, podpuno prirodno, više ili manje obsežna
i sadržajna, sukladno sposobnostima i entuzijazmu svojih auktora.
Zasigurno,
ako netko bude želio vidjeti što se na dubrovačkomu području planiralo i
ostvarilo i kroz kakove sve težkoće smo bili prisiljeni proći, imat će prigodu naći
to na jednomu mjestu – u ovomu sažetku.
Kako
brojke u pravilu govore više od rieči, najbrža referenca bit će kroz uključene križnice.
Samo
kratak pogled na neke od njih jasan je pokazatelj naše situacije.
Križnice
koje su dio izvješća složenih u Uredu za prognanike pod vodstvom vriednoga
Pava Handabake, u isto vrieme govore o razmjerima humanitarne katastrofe i o skrbi
za one koji su težko pogodjeni. Tako
jedna malena križnica
u sebi krije strašnu činjenicu o još uviek neuseljivih pet tisuća i tri stotine
domova, koje su Jugoslaveni opljačkali, uništili, srušili, spalili! Obnova
je u tieku, ali i kad bi u pomoć stignule i Sjedinjene Američke Države, bila bi
to zadaća, koja još ne bi mogla biti obavljena. A Amerikanci su daleko i u biti
ipak slabo zainteresirani.
U
stvari Hrvatska se morala i mora se i dalje uzdati prvenstveno sama u sebe.
Širina hrvatske solidarnosti ogleda se u činjenici što se onima koji su
potrebiti dostavljaju ne samo osnovne životne namirnice, nego i delikatesi
poput čokolade i keksa, a posebice se skrbi o starcima, djeci i bolestnicima,
što je takodjer vidljivo iz jedne križnice.
Iz
sliedeće križnice se može uočiti kako humanitarnu
pomoć još uviek prima preko petnaest tisuća stanovnika obćine, odnosno oko dvadeset
posto ljudi, a križnički su prikazane i količine
po jednoj osobi, koje se mjesečno
dostavljaju.
U
podatcima koje je pripremio Ured za
obnovu pod vodstvom agilnoga Ante Srhoja, razdvojena je u četiri
skupine sveukupna do sad procienjena šteta u visini od preko dvije miliarde
američkih dolara. Bez uvrstitbe izgubljene dobiti!
Obćinski
gospodarski odjel dao je svoj prinos s izuzetno zanimljivim i indikativnim
izračunima. Kroz križnicu je prikazana
inercija sustava, jer je, na primjer, u turizmu danas zaposleno, u postotku
od ukupnoga broja zaposlenih, čak više osoba nego prije agresije, premda
turista praktički uobće nema, a puno hotela je uništeno.
U
stvari ove brojke odkrivaju nešto što je na prvi pogled skriveno. Djelatnici u
hotelima skrbe o prognanicima, pa tako u stvari, relativno gledano, imaju više
posla od djelatnika u nekim drugim gospodarskim granama, poput na primjer
prometa, koji je za vrieme agresije praktički bio podpuno odumro.
Sigurno
najdrastičnije uzporedbe mogu se dobiti pogledom na križnicu
u kojoj se uzporedjuje predagresijski i prošlogodišnji družtveni proizvod,
što sam, kao izvrstan pokazatelj razmjera nesreće koju smo doživjeli, do sad
već rabio nekoliko puta u susretima sa strancima.
Brutto
družtveni proizvod nam je pao čak sedamnaest puta!
Trebati
će nam puno godina za vratiti se na razinu na kojoj smo bili. Na one dvije miliarde
dolara izravnih šteta trebat će godinama dodavati nove sume izgubljene dobiti,
pa će sigurno sveukupne štete biti veće od četiri miliarde dolara.
U
tomu kontextu gledajući, novi uztroj
lokalne uprave koji zahtieva veći broj zaposlenih i koji nameće dvojbe oko
mjerodavnosti oko pojedinih područja, čini se doista protuproduktivnim. Izim što
će se na taj način održavati kakova takova razina zaposlenosti.
Na
moju sreću s tim se pitanjima više ne ću morati obterećivati, jer će se s time
baviti moji brojni nasliednici.
Na
posljednjoj sjednici smo izglasovali i listu priznanja.
Prije
nešto više od mjesec dana došao sam na zamisao kako bi sa strane Izvršnoga vieća
bilo pristojno i liepo, kad bi dodielilo odredjena priznanja nekima koji su
kroz ovo vrieme vriedno radili.
Na
težkoće, kroz koje smo zajedno prošli, dobro je prisjetiti se u budućnosti.
Najbolje uzpomene bude pozitivna priznanja koje netko dobije za svoj rad.
Izvršno vieće je pak kroz cielo ovo vrieme bilo u Obćini vrh vlasti, pa je
daleko najmjerodavnije za ocjenu i procjenu, tko je u ovomu razdoblju zaslužio
pozitivni spomen na svoje djelovanje.
Zamisao
mi se sama po sebi učinila nespornom i vriednom provedbe, ali su se odmah
ukazale i dvije ozbiljne potežkoće. Kako procieniti, tko je zaslužio priznanje
i kakova bi formulacija priznanja trebala biti?
Svoja
razmišljanja i dvojbe podielio sam prije tri tjedna s Dubravkom Šuicom.
Prihvatila
je na sebe slaganje popisa primatelja priznanja. Dogovorili smo se kako popis može biti po
volji širok, ali na njemu ne mogu biti osobe, nego ljudske skupine, ustanove, tvrdke,
institucije, vojne postrojbe. Spominjanje imena i prezimena ograničili smo samo
na obitelji poginulih.
Na
taj način je popis za priznanja ograničen na prihvatljivu mjeru. Inače, ruku na
srdce, cielo pučanstvo dubrovačke obćine koje je osjetilo agresiju zaslužuje priznanje. A
tiskanje jednoga malo debljeg i svjetlijeg lista papira s njihovim imenom najmanje je s
čime ih se može nagraditi. Ipak, nekoliko stotina priznanja je nešto s čime je
moguće nositi se, a desetci tisuća bili bi preveliko obterećenje.
Dubravka
se vriedno prihvatila posla i složila popis, ali ni ona ni osobe s kojima se
savjetovala nisu našli prihvatljivu formulaciju.
Na
sreću, prekjučer sam se u hotelskoj sobi u Zagrebu probudio u 5 ura ujutro s riešenjem:
”za prinos dobrobiti Hrvatske u razdoblju 1990 – 1993“. Te rano jutarnje zamisli uviek priskoče u
pomoć. Ustao sam se i zapisao rečenicu, pa se vratio spavati.
Kasnije,
nakon zajutraka, a prije odlazka u Sabor na
sastanak čelnika obćina u svezi s načinom rada nove lokalne uprave,
nazvao sam u Dubrovnik Gjura Vukića i izdiktirao mu rieči, kako bi se odmah
pokrenulo tiskanje.
Dok
se prekjučer sabornica pomalo punila i ljudi su se smještali po saborskim
klupama, prišao sam predsjedavajućem stolu i čestitao novomu predsjedniku
Vlade, a donedavnom direktoru INA-e Nikici Valentiću.
Valentić
mi je, primajući čestitke, rekao kako se ne osjeća osobito sretnim, što se
prihvatio toga posla.
Sam
sastanak je na odredjeni način potvrdio Valentićeve rieči, odnosno pokazao
razloge zbog kojih novi predsjednik vlade nije osobito sretan što je izbor pao
na njega i morao je ostaviti mjesto direktora INA-e, te tako zamieniti
sigurnost rada u bogatoj i dobro organiziranoj tvrdki, za nesigurnu i slabašno
organiziranu državnu upravu.
Paradoksalno
je bilo i samo pozivanje na razpravu o nečemu što se treba uztrojiti za
nekoliko dana, a pozvalo se osobe, od kojih neke, poput mene, u novom sustavu
lokalne uprave uobće ne će sudjelovati. Premda moj primjer možda nije reprezentativan
i većina dosadanjih obćinskih čelnika će se vjerojatno uklopiti u novi sustav.
Broj novih čelničkih mjesta se silno povećao, pa je logično popuniti ih barem
djelomice s ljudima koji su steknuli izkustvo na tomu području.
Pokazalo
se kako ni ministar pravosudja Crnić, ni
dopredsjednik Vlade Šeks nisu osobito upućeni u problematiku. Još slabije znanje
pokazao je pomoćnik ministra Kramarić,
koji je predstavljen skupu kao glavni stručnjak.
Svatkomu
tko je nazočio moglo je biti jasno kako model lokalne uprave i samouprave uobće
nije dobro promišljen i izpitan, što je inače moglo biti obavljeno bez težkoća.
Jednostavno
je trebalo pozvati nekolicinu čelnika dosadanjih obćina i pustiti ih neka
postavljaju upite. Upit na kojega ne bi bilo moguće dati jednostavan odgovor, ukazivalo
bi na propuste u zakonu i zakon bi trebalo prilagoditi.
Zatim
je trebalo dovezsti novu skupinu obćinskih čelnika. Sve dok se stvari podpuno
ne razčiste. To nije trebalo trajati više od dva mjeseca i moglo se odavno
obaviti. Ovako je jasno kako će biti velikih problema, poglavito u procjenama
ingerencija županija i obćina.
Nisam
odolio, po posljednji put izići i za saborsku govornicu i reći neke svoje
primjedbe. Vladimir Šeks ih je očekivano odmah odbacio, bez argumenata.
Postavio se kao nekakov čuvar i zaštitnik nove koncepcije, koji ne trpi
prigovore.
Nakon
završetka sjednice prišao mi je predsjednik skupštine obćine Solin Ivan
Perković. Iznenadio me je kad mi je rekao kako mi se divi zbog svega što sam
učinio.
Dok
mi se nije predstavio nisam uobće znao o komu se radi, pa mi je bilo čudno
odakle uobće nešto zna o meni. Iz pristojnosti ga o tomu nisam ništa pitao,
nego sam mu se samo zahvalio na liepim riečima i mišljenju.
Na današnjoj našoj posljednjoj sjednici Izvršnoga
vieća svim se članovima izuzetno svidio moj izum naslova priznanja, koji obćenito
pokriva svakovrstnu pozitivnu djelatnost. Posebice je zadovoljna bila Dubravka
Šuica, jer sam je oslobodio daljnje muke.
Zahvalio
sam se svim članovima Izvršnoga vieća, kako sadanjima tako i onima koji su u medjuvriemenu
otišli. Pohvalio sam ih, a na taj način i sebe, zbog činjenice što za vrieme cieloga
našeg mandata nikad dnevni red sjednice Izvršnoga vieća nije predhodno išao
bilo gdje na konzultacije prije njegove objave pri pozivu za sjednicu.
“Sve
naše odluke bile su baš samo naše, i utjecaj sa strane je bio u podpunosti izključen.
Ostali smo do kraja posve nezavisni. Po prvi put nakon dugih desetljeća
zaokruženo je jedno razdoblje, u kojem je izabrana izvršna vlast djelovala po
svojoj savjesti, ostavljajući skupštini koja ju je izabrala, a konačno i biračima koji su izabrali
skupštinu, samo mogućnost smjene. Bilo je doduše pokušaja pojedinaca i skupina.
Medjutim svi pokušaji su bili odbijeni. To ne znači kako smo se izolirali i
bili smo nepristupačni. Dapače bili smo otvoreni za sve konstruktivne priedloge
i zahvalan sam svima onima koji su nam na taj način omogućili bolji rad i
rezultate. Naravno svaka kovanica ima dvije strane. Ta naša načela se zasigurno
nisu svidjela onima, koji politiku gledaju kroz mogućnost ostvarbe osobnih
interesa.” rekao sam na neki način olakšavši dušu.
U
zadnjim rečenicama mi je pomogao nitko drugi nego - Miroslav Krleža.
Čudnim
slučajem tek u predprošlu subotu zastao sam u Velikoj viećnici izpred ploče s textom
o Franu Supilu, kojega je napisao Krleža.
Ranije
se nisam zaustavio pročitati što tu piše. Razlog je svakako bio u kroničnoj
nestašici vriemena, ali je sigurno tu bila i predrasuda, odnosno nevoljkosti
čitanja nečega što su dubrovački komunisti postavili u čast svojim
Jugoslavenima.
Predrasude
u pravilu nisu dobre. Pokazalo se to i u ovomu slučaju.
To
što sam pročitao bilo mi je pravo odkriće, pa sam odmah pošao u ured po papir i
olovku, vratio se i prepisao cieli text.
Od dubrovačkih
dana, za Supila je politika, kad je bio pao pod magnetski utjecaj Starčevićanstva,
ostala pozivom viteškog, idealističkog morala u starozavjetnom smislu. Politika
kako ju je on zamišljao, nije bila nikakav dućan u kome se trguje po poznatom
političkom receptu gutanja gnjilih kompromisa sa jednom jedinom političkom
nadom: kada se jednog dana dokopamo vlasti, ostvarit ćemo svoje ideale. Postat
ćemo poštari, trafikanti, veliki župani, perzidijanci, ordinarijusi i tako
dalje.
Franu Supilu politika je bila opasna igra, koju je
godinama igrao o vlastitu glavu. Politika mu je bila fanatična vjera u pobjedu
pravde i istine, a politički programi služili su mu trajno kao igraće karte u
smrtonosnoj partiji na život i smrt. Politiku on nije nikada smatrao sredstvom
podmićivanja vlastitih pristaša, ni trgovačkim dopisivanjem o koncesijama, i, što
se praktične strane toga posla tiče, demagoške metode stjecanja simpatija u
redovima birača bile su mu antipatične.
Zbog
svojega zaokreta od pravaštva prema jugoslavenstvu Supilo mi nikad nije bio simpatičan, a nikad mi nije bio drag
ni salonski komunist Krleža.
Ipak
u Krležinim riečima našao sam definiciju politike i političara s kojom se u podpunosti
slažem. Sretan sam što je, slično meni, jednoj tako važnoj disciplini, kao što
je to politika, prije gotovo jednoga stoljeća prilazio netko drugi, a netko
treći je u medjuvriemenu s razvidnim oduševljenjem pisao o tomu.
Politika
je doista područje na kojemu čovjek može najlakše realizirati svoje ideale i
zamisli. Lakše je kao političar nego kao inženjer izgraditi cestu ili most.
Političar lakše osniva bolnicu nego liečnik, utječe više na školstvo nego
profesor. Dakle politikom se treba baviti jer se kroz politiku može realizirati
puno dobrih stvari koje se inače drugim načinima ne bi mogle ostvariti.
Medjutim,
političar ne smije sebi dopustiti stavljanje vlastitoga interesa izpred obćega.
Krležino
hvaljenje Supilova pristupa naslanja se
bez sumnje upravo na načelo postavljeno za vrieme Dubrovačke republike kad je i
uklesano iznad vrata u Kneževu dvoru. OBLITI PRIVATORVM PVBLICA CVRATE.
Stari
Dubrovčani su za osnovicu i predpostavku obstanka i dugovječnosti svoje
republike izabrali načelo o predanosti tadanjih dubrovačkih vlasti obćemu dobru
uz zanemarivanje osobnih interesa.
U
medjuvriemenu su politika i političari postajali biti sinonimima za podkupljivost,
bezidejnost, raztrošnost, licumjerstvo. Uostalom i nadpis na Kneževu dvoru je
nakon pada Dubrovačke republike s vriemenom bio skriven i odkriven je ponovno
tek 1902. godine u vrieme obnove Kneževa dvora. Supilo ga je mogao uzeti kao
potvrdu svojih načela.
Text
o Supilu sam, nakon prepisivanja, pokazao nekolicini prijatelja i svi su se
složili kako je izniman.
U
ime članova Izvršnoga vieća zahvalio mi se s biranim riečima Jure Burić, što je
bilo logično s dva aspekta. Od svih članova Izvršnoga vieća jedino s Jurom sam
prijatelj od gimnazijskih dana, a Jure će uzkoro početi obnašati i dužnost
župana, pa su mi njegove rieči zvučile i kao priznanje od strane budućega
najvišega čelnika na dubrovačkom području.
Nakon
onoga našeg izkrenoga razgovora, odnosi izmedju mene i Jure su se približili
onoj nekadašnjoj našoj prijateljskoj razini.
Slušajući
ga, sretno sam zaključio kako odlazim, a iza sebe ne ostavljam baš niti jednoga
suradnika s kojim sam u bilo kakovom konfliktu. To se odnosi i na one osobe
koje su bile moj izbor, ali i na druge osobe u Obćini i u svezi s Obćinom.
Glede
mojega izbora, nakon što je vrieme proteknulo, ne mogu si prigovoriti kako sam
pogriešio.
U
svim slučajevima je kroz cielo vrieme bila dominantna ona uklesana rečenica iz
doba Dubrovačke Republike. Svatko je dao
doprinos koliko god je mogao, a prisjećajući se, praktički ne mogu pronaći
primjer ničega što ne bi bilo usmjereno obćoj dobrobiti.
Dok
je Jure govorio, pogledao sam oko sebe.
Bili
su nazočni svi članovi Izvršnoga vieća izim Ivana Vukića, koji se, s izuzetkom
kratkoga razdoblja „vlastitih nemira“, pokazao čvrstim i pouzdanim osloncem.
Razumljivo,
nije bilo ni poginulog Miljenka Bratoša, kojega sam kroz cielo ovo vrieme, i
spontano i namierno, zadržao kao člana i nisam predložio nikoga na njegovo
mjesto.
Nisam
tako postupio samo u Bratoševu slučaju. I na mjesto jedinoga člana Izvršnoga vieća
kojega sam zadržao od naših predhodnika, Vlaha Lečića, kad je otišao, nisam
predložio nikoga drugoga. U ovomu slučaju čisto iz razloga što se bližio kraj
mandata, pa mi se nije dalo upuštati u skupštinske procedure.
Lečić
se inače, unatoč razdoblju u kojemu je demonstrirao nesklonost prema meni, pokazao kao dobar i pošten suradnik.
Nakon
njegova odlazka, nisam na mjestu zaduženom za kulturu, s novim članom zamienio
ni na svoj način zanimljivoga, konstruktivnoga i domišljatoga Zdravka Kobenzla,
premda se kao riešenje neko vrieme tu nametao Djelo Jusić
Nisam
tražio ni zamjenu na mjestu člana zaduženoga za urbanizam, nakon što se povukla
Ivanka Jemo, veliki borac za dosljednu primjenu propisa i urbanističku zaštitu,
jer sam procienio kako na taj način olakšavam poziciju njezinom kolegi
arhitektu, pragmatičnomu Anti Stojanu, a kad je inače izuzetno vriedni Stojan
otišao, opet sam se odlučio posegnuti za riešenjem „unutar kuće“ i na njegovo
mjesto sam postavio primjerno radišnog, upornoga i učinkovitoga Hrvoja Macana.
Politiku
netraženja zamjene primienio sam i u slučaju odlazka člana zaduženoga za
promet, Borisa Orešića, oslonivši se glede te problematike na znanca iz
gimnazijskih dana Dominika Brigovića, kojega sam progurao na mjesto direktora Hrvatskih cesta. Pokazalo se kako sam u tomu pogledu donio
odličnu odluku.
Od
ovog redukcijskoga pristupa odstupio sam samo u slučaju Antuna Kisića koji nije
bio u onom prvom sastavu Izvršnoga vieća, nego sam ga doveo kasnije kao člana
zaduženoga za obrtničtvo, s čime se bavio manje i pravnu problematiku, s kojom
se bavio s velikim entuzijazmom, ne zamienivši na taj način bilo koga, nego
dodavši Izvršnom vieću još jednoga člana.
Unatoč
odredjenim manjim i zanemarivim odstupanjima, Antun je svoje vriednosti i
znanje ugradio u donositbu niza bitnih odluka.
Odlazak
Zdravka Mratovića, kojega praktički nisam bio ni upoznao, nadomjestio sam na
području poljodjelstva s Baldom Bećirom, koji se pokazao lojalnim i dobrim
suradnikom, premda, zbog okolnosti, područje koje je pokrivao nije bilo baš u
žarištu dogadjanja.
Dubravka
Šuica se, sa svojom nenametljivom upornošću i svojim umjereno ambicioznim
pristupom riešitbi problema pokazala finom zamjenom za krajnje poštenu i sklonu drastičnim potezima,
Nadu Šeparović Lušić.
Uglavnom,
broj članova Izvršnoga vieća je s vriemenom opadao, a od početka do danas sam
se s velikim pouzdanjem mogao osloniti na izuzetno produktivnoga i skromnoga Frana
Kršinića, tihu, samozatajnu i pouzdanu Lucu Glavić, te na radišni, čvrsti,
hrabri i optimistični par koje je složno pokrivao područje financija, volontera
Maria Mrkušića i profesionalca Davora Miloglava.
Sve
u svemu, pokazalo se kako sam imao dobar osjećaj za izbor ljudi. Kako u Izvršno
vieće, tako i na druga mjesta u Obćini.
Sve
su to bile pozitivne i dobre osobe, kojima je na srdcu obće hrvatsko dobro.
Bitni
dio njih nazočio je ovoj našoj posljednjoj sjednici. Uz Braca Brigovića, bili
su tu nerazdvojni prijatelji, šef inšpekcija Pakiša Radica i šef uprave prihoda
Miho Popović, pa šef obćinskoga komunalnoga fonda Ivo Gjaja i voditelj obćinskoga
zavoda za informatiku Baldo Franić. Svi su se oni, bez iznimke, pokazali kao
sjajna riešenja na svojim područjima.
Jure
je u svojem govoru naglasio kako je danas doista Veliki Petak, ali kako medju
članovima Izvršnoga vieća nije bilo Juda.
U
pravu je. Možda je bilo nekih „judaških“ naznaka, ali pravih izdaša nije bilo.
Uostalom
te stvari više nemam ni snage ni volje iztraživati i izpitivati. Sad se moram
od svega odmaknuti na neko vrieme. Na žalost odmicanje ne će biti baš
jednostavno, jer moram misliti i od čega ću živjeti ubuduće. Točnije od čega će
mi živjeti obitelj. U svezi s tim, odnosno o mojemu odlazku u diplomaciju sam
jučer u Zagrebu razgovarao s pomoćnikom ministra vanjskih poslova Sanaderom.
Trebao
sam se sastati s ministrom vanjskih poslova Škrabalom, ali je on bio spriečen i
samo me preko Sanadera srdačno pozdravio. barem mi je tako rekao Sanader,
dodavši odmah kako u ministarstvu vanjskih poslova izuzetno računaju sa mnom.
Nije
mi djelovao baš uvjerljivo. Možda sam tako zaključio, jer sam ga gledao kroz
prizmu susreta predhodne večeri, kad je kod Gverovića
večerao u družtvu s Marinom Miletom.
U
Gverovićevu restaurantu sam bio zahvaljujući Peru Poljaniću, koji se u Zagrebu
snašao kao riba u vodi.
Prije
odlazka do Gverovića, Pero i ja smo
prošetali trgom Bana Jelačića, gdje smo susreli Perova prijatelja iz
studentskih dana, kojega Pero izuzetno cieni i voli. Preziva se Šikić kao i ja,
iz Karlobaga je, a u razgovoru se pokazao kao izuzetno pametan i domoljuban
čovjek.
U
Gverovića sam susreo Maria Knega,
kojega nisam dugo vidio, pa sam se zadržao u razgovoru s njim. Pero je za to vrieme
prihvatio poziv i sjeo s direktorima Viadukta
Hamom Čokljatom i Hidroelektre
Djordjem Šaranovićem.
Čokljata
poznam iz gimnazijskoga doba. Premda nas je dielio generacijski razmak, zbližio
nas je šport. Već u mojim početnim gimnazijskim danima, Hamo, koji je kao
izvrstan športaš bio neprieporni predvodnik gimnazijskih športskih selekcija,
uočio je moje športske sposobnosti i ubacio me na treninge medju starije generacije.
Od tada se uviek srećemo prijateljski srdačno.
Šaranovića
sam za tomu večerom prvi put susreo, a Pero mi je prišapnuo kako se radi o Crnogorcu koji voli Hrvatsku.
Direktori
su nas počastili večerom. A počastili su i Marina Miletu, koji se pojavio u Gverovića nakon nas, i odmah, nepozvan i
uobće ne poznavajući naše domaćine, sjeo za naš stol i prihvatio se jela i
pića.
Napustio
nas je kad su se pojavili Sanader i njegova gospodja i prešao za njihov stol.
Tako
sam Sanadera, igrom slučaja susreo večer prije nego smo se trebali sastati.
Kad
je Pero od mene saznao kako sa Sanaderom imam zakazan sastanak sliedećega jutra
u 10 sati, pošao je do Sanaderova stola i dobio termin uru prije mene.
Pera
jučer nisam zateknuo u ministarstvu
vanjskih poslova, a nisam ni saznao o čemu je pričao sa Sanaderom.
Na
početku razgovora Sanader i ja smo odmah uočili neke poveznice medju nama.
Složili
smo se kako, stjecajem okolnosti, kad se radi o diplomaciji, u Hrvatskoj ima
izuzetno malo ljudi poput njega, koji je živio i radio u Austriji, ili mene, koji zna strane jezike, ima puno
inozemnih izkustava iz vriemena rada za IBM, a proveo je cieli mandat na
izuzetno težkoj političkoj dužnosti. Povrh svega, premda sam živio u
Dubrovniku, nisam bio član partije za vrieme
Jugoslavije i tu nepripadnost sam dapače demonstrirao svojim načinom života.
Takova
kombinacija je jednostavno riedka. Za predstavljanje Hrvatske u inozemstvu može
se birati izmedju jugoslavenskih diplomata kojima je, blago rečeno, upitno
hrvatsko domoljublje, ili pak ljudi neizkusnih
u politici i u ponašanju u inozemstvu.
Nakon
što smo uztvrdili, kako na odredjeni način pripadamo istoj riedkoj ljudskoj
skupini u Hrvatskoj, Sanader mi je rekao kako bi bilo dobro kad bih u Zagrebu
iznajmio neki stan.
To
mi je odmah zazvučilo loše. Od Pera Poljanića to nije traženo, nego mu je na razpolaganje
stavljen stan, do odlazka u inozemstvo.
Još
lošije me je dojmilo što moj sugovornik nakon toga nije spomenuo kamo bih, kad
se već na mene toliko računa, mogao biti upućen. Opet bitno različito od načina
postupanja s Perom, uz čije se ime, od samoga početka, spominju konkretne
dužnosti veleposlanika ili generalnoga konzula.
Iznajmiti
stan u Zagrebu mi je financijski nemoguće. Dapače nemam novaca ni za najosnovnije
potrebe. Ozbiljan teret mi je i mjesečni obrok odplate stana u kojemu živim.
Doista
nisam mislio o sebi i svojoj obitelji. Do samoga kraja sam se borio samo za Obćinu
odnosno za Hrvatsku. Pa i nakon razgovora sa Sanaderom otišao sam u Ministarstvo financija kod Zavorea i
Štulića, koji su preda mnom dali nalog stanovitom Sikirici za uplatu 170
milijuna kuna u proračun Obćine Dubrovnik.
Stignulo
je evo vrieme kad se moram početi brinuti o sebi i svojoj obitelji, ali prielaz
na taj režim života ne će mi biti toliko lagan koliko sam očekivao.
Dragi
Bog će već nešto pomoći.
Bio
sam na večernjoj misi u stolnici, a zatim išao u procesiji kroz ulicu od Puča i
preko Straduna.
Tužnoj i dostojanstvenoj
procesiji prkosila je vesela glasba iz kafića u pokrajnjim uličicama.Nastavak