Viadukt prema Konavlima
Petak, 19 veljače 1993.
“Došao
sam te pozvati na otvorenje radova u Platu. Našli smo sriedstva i viadukt će
brzo biti obnovljen. Ti bi trebao održati jedan prigodni govor,” rekao mi je u
utorak šef dubrovačke izpostave Hrvatskih
cesta Dominik Brigović.
Razveselio
sam se. Taj viadukt je svojevrstan most
prema Konavlima i bez njega su Konavle praktički odsječene od ostalog diela Obćine.
I sam sam, gdje god bi se ukazivala prigoda, spominjao nuždnost obnove toga srušenoga
objekta.
Hrvatske
ceste i Dominik Brigović su eto stignuli do početka realizacije te nuždnosti.
“To
je doista liepa viest. Samo, ne znam koliko je dobar i sam moj dolazak, a kamo
li govor,” odgovorio sam mu.
“Kako
to misliš? Kako to može biti loše,” upitao me začudjeno Brigović.
“U
medijima sam nepoželjan. To je izuzetan dogodjaj i ne želim ga pokvariti. Neka
novinari prenesu što je moguće više o tomu. Neka se narod veseli. Ako ja budem
tamo, dogodjaj će biti prenesen šturo. Ako uobće bude prenesen.
“Ne
razumiem. Nemam takov dojam,” čudio se Brigović.
“Ti
to ne moraš znati. Baviš se drugim poslovima. Vjeruj mi tako je. Situaciju oko
mene najbolje znam ja sam. Nadji nekoga drugoga. Ja mogu doći i gledati sa
strane, ali najbolje je, ako uobće ne dodjem.
“Nema
smisla. Moraš doći i moraš baš ti otvoriti radove. Ja sam mojima u Zagrebu
obećao kako ću te nagovoriti. Njima bi bilo drago. Izim toga koga drugoga bi
mogao naći. Pero više nije ovdje. Čićo je direktor pošte i ništa više. Ti si
ovdje prvi i jedini,” rekao je na to Brigović razvidno odbacivši sve dvojbe.
U
kratkim crtama mu na to izpričao dogodjaj s otvorenja hidroelektrane u Mlinima.
Nije se pokolebao.
“Sve
je to gadno, ali molim te, dodji, reci nešto i otvori radove. Nemoj me odbiti.
Ja ću sve pripremiti. I novinare. Nemoj me ostaviti na cjedilu,” molio me
Brigović.
Na
moje ponovno odbijanje nije odustao nego je uporno nastavio s molbama. Na kraju
sam ipak popustio i sretnoga ga izpratio iz ureda.
Kad
sam se jučer po krasnomu vriemenu dovezao do budućeg gradilišta, na zaravni prije
srušenoga viadukta zateknuo sam dosta svieta, uredjenu govornicu i stolove sa
smokvama i rakijom. Moj dolazak popratila je limena glasba. Braco Brigović se
doista svojski potrudio od početka radova napraviti medijski dogodjaj.
Održao
sam kratak ali izuzetno liep i sadržajan govor i proglasio radove otvorenima.
Bio je to dan kad sam imao inspiraciju. Nisam propustio reći kako smo u stanju
izgraditi više nego su barbari s iztoka sposobni srušiti, što se, očekivano, nije
svidjelo reporteru ili urednicima HTV-a, koji su u večernjem dalekovidničkom
dnevniku emitirali samo neke moje rečenice, koje su svaka za sebe, izvučene iz
kontexta, zvučile podpuno bezznačajno.
Ipak,
nisu me preskočili pokazati, što je bilo poprilično neočekivano. Braco Brigović
si je izgleda dao truda oko novinara.
U
današnjoj Slobodnoj Dalmaciji takodjerje spomenuto kako sam otvorio radove. Marljivi maleni novinar Ahmed Kalajdžić
me je ovaj put ipak uočio, premda nije u svojemu članku spomenuo niti jednu rieč
koju sam izgovorio.
Za
trenutak sam tako prestao biti nevidljiv, što je onako športski zanimljivo,
premda podpuno nebitno. Bitno je što su
vidljivi napori na obnovi države.
Na
povratku iz Plata svratio sam s Hrvojem Macanom u njegovu staru kuću na Dupcu.
Ostao
sam zgrožen i zadivljen u isto vrieme.
Macani
obnavljaju svoju staru kuću na fantastično marljiv i organiziran način. Dio
kuće i okućnice je već obnovljen, a u dielu je još uviek vidljiva vrhunska
razina barbarstva jugoslavenskih vojnika.
Uredni
Macani su se dosjetili i od samoga početka obnove sve dokumentiraju s
fotografijama, kako ništa kasnije ne bi bilo sporno.
Jugoslavenski
barbari su doista uništili baš sve što se dalo uništiti. Uništavali su i
zagadjivali čak i prostorije u kojima su spavali ili boravili. Čak su vlastitim
izmetom šarali po zidovima! Ležaji su im bili obkoljeni hrpama smeća.
Toliko
smeće nije moglo nastati samo onoga dana kad su dobili zapovied za povlačenje.
Živjeli su u njemu!
Premda
se ne može od svih naših ljudi, kojima su kuće uništene, očekivati urednost
kakovu razvidno posjeduju Macani, sigurno je u svima, kroz vrieme izbjegličtva,
ojačao motiv. Naši ljudi će, nema sumnje, svojim vlastitim radom ubrzo obnoviti
svoje domove. U tomu im naravno treba pružiti pomoć.
Organiziranje
državne pomoći tim ljudima velika je zadaća. Na žalost takove velike poteze ja više
ne mogu pokretati. To će morati učiniti moji brojni nasliednici. Bit će im
lakše jer ih ima puno. Samo se moraju dogovoriti i uzkladiti.
Dok
se svi ti nasliednici ne pojave treba obaviti ono što je moguće. Otvorenje
radova u Platu jedan je od poslova koji, ruku na srdce, nisu od mene iziskivali
neki napor.
U
stvari mogao bih slobodno prestati raditi i čekati kraj. Medjutim, ako sam
lišen mogućnosti davanja velikih iniciativa, malih poslova ima na pretek. Mogao
bih se pokušati izključiti, ali to ne bi bilo pošteno, a zadovoljstvo zbog riešavanja
tih takozvanih malih stvari je veliko.
Naravno
neke stvari su riešive, neke nisu. Neke su jednostavne, neke su čudne.
U
riešive i čudne spada i spor izmedju carine i redarstva! Kod šefa carine Željka
Dominisa morao sam prije deset dana intervenirati kako bi carina iz svojega
skladišta pustila vozilo koje je donirano redarsvu i namienjeno je redarstvenicima
na Mljetu!
Redarstvenici
se nisu sami mogli dogovoriti s carinicima!
U
slične spada i riešitba smještaja za talijanske „zelene“, koji bi željeli ovdje
bezplatno raditi uz skromne uvjete života. Kad su me prekjučer podsjetili, kako
je vrieme za nalazak odgovarajućeg riešenja, sjetio sam se hotela Orlando u Župi, koji je sad, s obzirom
na oštećenja, samo po nazivu hotel, pa sam Bezića koji me je nazvao, uputio u
tomu smjeru.
Pozabavio
sam se ponovno i s APZ-om.
Danas
mi je nakon sastanka s upravom hrvatskih cesta, Željan Konsuo pokazao pismeni
nalog za izseljenje obćinskoga zavoda za prostorno uredjenje, koje je podpisao
dubrovački sudac Lovor Uglješić.
Nazvao
sam Uglješića i upozorio ga na rieči predsjednika vrhovnoga suda Hrvatske
Vukovića, koji tvrdi kako je sudska presuda u korist APZ-a poništena, o čemu se
na dubrovačkom sudu razvidno ništa nije znalo. Na taj način sam obavio i ulogu
posriednika izmedju hrvatskih sudova!
Slučaj
APZ nije neka iznimka. Samo se na njihovu žalost ciela priča ticala dubrovačke obćine
i stignula je do mene, a preko mene i do predsjednika Vrhovnoga suda.
Vjerojatno
je puno takovih priča. Ovo su takova vriemena. Još jedan sličan slučaj izpričala
mi je u utorak, kad sam primao gradjane, Mirjana Alavija.
Radila
je u Globtouru i propustila je kupiti
nekoliko dionica te tvrdke, koja je prošla kroz proces privatizacije. Vlastničtvo
nad dionicama za sad je občuvalo radna mjesta ostaloj trojici zaposlenih u
dubrovačkoj poslovnici.
U
cieloj priči se najbolje snašao Miro Čutura koji je, po Alavijinim riečima, uz
pomoć dugoročnoga zajma podignutoga u Sloveniji, došao do osamdeset četiri
posto vlastničtva i na taj način do dva atraktivna poslovna prostora na
Stradunu.
Neki
naši ljudi će vjerojatno iz svega ovoga izići kao bogataši. Čutura se pokazuje
takovim. Na neki način je ohrabrujuće što se i u Dubrovniku mogu identificirati
takovi snalažljivi ljudi. Koliko god to
bili izpravno ili neizpravno, pošteno ili nepošteno.
Dubrovčani
su, na žalost, ipak uglavnom sad siromašni i prikraćeni za uporabu mogućnosti
koje pruža cieli taj slabo definirani proces privatizacije. Uz strašne nevolje
kroz koje su prošli, užasne gubitke koje su pretrpjeli, to je još jedan udarac njima,
odnosno svima onima koji bi se inače znali snaći.
Čutura
sigurno spada medju one koji znaju. Pošao je u Zagreb na vrieme i na vrieme se tamo skrasio. Vrieme
će pokazati, ali za predpostaviti je kako je većina snalažljivaca tu svoju
osobinu realizirala uz pomoć svoji
putovanja u Zagreb ili boravaka u Zagrebu.
Ciela
ta privatizacijska priča je ne samo krajnje čudna nego i bezkrajno nelogična. U
slučajima kad su privatnici u svemu tomu ostvarili korist ima još i neke
logike, ali kad državne tvrdke nastoje jedna od druge preoteti vriednosti, to
ima na prvi pogled malo veze s logikom.
Samo
na prvi pogled. Bez obzira na činjenicu što se sve nalaze u istomu, državnomu vlastničtvu,
one tvrdke koje su imale više sreće i manje su stradale od jugoslavenske agresije,
svojim djelatnicima omogućivaju dobivanje većih plaća, a kod privatizacije i
veću nadu u dodatne osobne dobitke.
Ovo
je izgleda vrieme pogadjanja i trgovine s velikim vriednostima na jednoj
nevjerojatno voluntarističkoj osnovi.
Istina
je kako ni direktori ni zaposlenici državnih tvrdki nisu njihovi vlastnici,
ali se stvari sve više odvijaju u
smjeru, kad to oni mogu postati. Ili barem iz svega ovoga izići podielivši vlastničtvo
s još nekim.
Ljudi
su pametni. Znaju, ako su u posjedu velikih vriednosti, i njima bi moralo nešto
ostati. Na primjer, dolazak u posjed hotela, zaposlenima u Dubrovačkoj banki znači održanje ili čak povećanje razlike u
plaćama prema zaposlenima na drugim mjestima.
Ima
i iznimka poput mene, koji na toj, ali ni bilo kakovoj drugoj vrsti svoje
budućnosti ne radi ama baš ništa. Ili poput Iva Grgurevića, kojemu su smjene
kao takove bile i ostale najzanimljivije.
Brige
Mirjane Alavije ili upravnoga odbora Libertasa
su na neki način u ovomu vriemenu tipične i očekivane za gradske ljude.
Ljude
u poharanim selima muče drugčiji problemi. Iz Lisca su me, baš nakon što je
bila otišla Alavija, došli zamoliti, bi li im pomognuo naći bager koji bi
osposobio njihova polja uklonivši prsobrane i utvrdnice koje je izgradila
jugoslavenska vojska.
Iskoristio
sam nazočnost i entuzijazam čelnika Hrvatskih cesta i od njih dobio obećanje
kako će u tomu pogledu pomoći Lisćanima.
Današnji
sastanak s ljudima iz Hrvatskih cesta, inženjerima Matom Jurišićem, Josipom
Škornjakom i Božom Korešom, bio je logički nastavak jučerašnje svetčanosti u
Platu i prigoda Dominiku Brigoviću za
pokazivanje svojih sposobnosti sebi nadredjenima.
Braco
Brigović je na sastanku vodio glavnu rieč i to u dobrom smjeru. Dobiveno je
obećanje o proširenju devet kilometara Jadranske ceste na spuštanju prema
neretvanskoj dolini, što je, kroz skratitbu vriemena putovanja, sigurno prometno približivanje dubrovačkoga područja
zapadu.
S
tim nije okončano prijateljevanje s cestarima odnosno s njihovim vodstvom.
Nastavljeno je na objedu u stonskoj Koruni,
gdje su danas cestari dio novca za održavanje i obnovu cesta utrošili u
održavanje proizvodnje kamenica.
Braco
Brigović je zasigurno bio posebice zadovoljan, jer su se kao gosti na objedu uz
mene pojavili i Čićo i Pero sa ženom Vanjom. Peru Poljaniću je na tjedniičkomu putovanju iz
Zagreba, preko Dubrovnika za Trstenik, Ston bio izvrstno odmorište.
Odlučio
sam se opustiti i pojeo sam hrpu kamenica. Kad više nisam mogao jesti zabavio
sam se brojenjem. Bilo ih je četrdeset. Pokazao sam tanjur praznih kamenica
Peru, koji je sjedao do mene. On mi je uzvratio pokazivanjem svojega tanjura.
Njegova hrpa je bila znatno veća! Ali ne i najveća.
Pilo
se i nazdravljalo, a na kraju i liepo zapjevalo.
Ako je simbolički suditi po današnjoj temeljitosti uživanja u kamenicama
i brzini svladavanja njihova znatnoga broja,
viadukt u Platu bit će izgradjen temeljito i brzo.