Katamaranske zamisli i obstrukcije
Utorak, 16. lipnja 1992.
Nakon
sjednice Izvršnoga vieća sastao sam se s ministrom prometa Josipom Božićevićem,
s čime je prekinut način dolazka hrvatskih ministara u Dubrovnik bez javljanja
lokalnim civilnim vlastima.
S
ministrom su iz Zagreba doputovali njegov savjetnik Ljubo Trgo i Darko
Mlinarić, jedan od direktora u Hrvatskim
cestama. Na sastanak s ministrom i njegovom pratnjom, pozvao sam Hrvoja
Macana, Dominika Brigovića i Antu Domaćina.
Priključio nam se i Pero Poljanić.
Započelo
je s Božićevićevom pričom o budućnosti željezničkih i cestovnih pravaca u
Hrvatskoj. Donio je sa sobom i liepu knjižicu, kojoj je on glavni auktor.
Dubrovnik će, barem je tako napisano u Božićevićevoj brošuri, u budućnosti biti izvrstno povezan s ostalom
Hrvatskom.
Zatim
smo priešli na razgovor o konkretnim kratkoročnim planovima izgradnje i
popravaka cesta. U jednomu trenutku sam shvatio kako ni u kakovom planu nije spomenuta
cesta prema zračnoj luci u Ćilipima. Kad sam to spomenuo, dobio sam odgovor,
kako taj pravac nije na popisu, jer je dio od Plata do zračne luke još okupiran
i nedostupan.
Upozorio
sam na štetnost takovog razmišljanja. Izostavljanje spojnice Dubrovnika i
Zračne luke moglo bi se protumačiti kao mirenje sa sadanjom situacijom.
I
ministar i svi nazočni su se odmah složili s mojim mišljenjem i cesta prema
zračnoj luci je uvrštena u popis. Tako je izbjegnuta mogućnost za medijske manipulacije,
a Konavljani koji se nalaze pod okupacijom, ili su prognanici, dobili su
dodatnu nadu. Bez moje intervencije izostanak toga putnoga pravca bi sigurno
loše odjeknuo u našoj, poglavito u konavoskoj javnosti.
Čekao
sam kad će ministar spomenuti, što je sa svoje strane učinio glede realizacije zamisli
o povezivanju Dubrovnika hidrozrakoplovima i katamaranima, sukladno našim
razgovorima i dopisima koje sam mu poslao.
Kad
sam shvatio kako to ne namierava spomenuti, spomenuo sam to sam.
Bilo
je odmah jasno kako je na to Božićević bio u podpunosti zaboravio!
Isto
tako je bilo jasno kako se zbog toga osjetio neugodno, pa je odmah krenuo u
kompenzaciju, naglašeno snažno izražavajući podporu ideji.
Kako
bih mu pomogao, u kratkim crtama sam ponovno opisao o čemu se radi . Učinio sam
to doista u kratko, premda je tema zaslužila dugu priču, a ni duga priča
zasigurno ne bi mogla dostatno dobro prikazati koliko sam vriemena i napora
uložio, kako bih u prometnomu smislu dubrovačko područje, ali i ciela Hrvatska,
napravili ozbiljan korak napried u skladu sa suvremenim prometnim mogućnostima.
Božićević
je pozorno slušao i klimao glavom u znak odobravanja. Imao sam dobar dojam i
kad sam završio, optimistički sam čekao što će reći.
A
onda je uzkočio Pero Poljanić.
„Mi
u Dubrovniku ne čekamo i samo što nismo realizirali ideju. Atlantska plovitba tek što nije dovela u Dubrovnik prvi katamaran. Atlantska je jaka. To joj ne će biti težko
ostvariti. Za dvadesetak dana bi prvi katamaran trebao stići,“ pohvalio se.
Božićević
je još jedan put bio iznenadjen. Ovaj put evidentno krajnje ugodno, što je bilo
podpuno logično, jer se izpostavilo kako je netko već učinio nešto oko čega bi
se inače on sam morao truditi.
Bio
sam još više od Božićevića iznenadjen s Perovim upadom. Premda su me njegove rieči
trebale razveseliti, nisam osjetio nikakovo veselje. Osjetio sam samo podvalu.
Prisilio sam se i uzpio ne pokazati ono što osjećam, u dnu duše se nadajući kao
me osjećaj vara i kako će stvari doista krenuti u dobromu smjeru. Onako kako
Pero kaže.
Nakon
Perovih rieči Božićević se, umjesto izkazivanja svoje spremnosti za akciju,
očekivano i logično okrenuo pohvalama planu Atlantske
plovitbe, što je shvatio kao gotovu stvar. Kako i ne bi kad se govorilo o
samo dvadeset dana do ostvarbe.
Slušajući
ministrove rieči, kroz glavu mi je prošlo sve što sam pokušao i doživio u svezi
s ovom ozbiljnom promjenom u pomorskom prometu. U trenutku sam došao do konačnoga
uvjerenja kako od svega¨- ne će biti ništa! I kako će se i dalje zadržati stanje
iz doba Jugoslavije!
Jugoslavija
nije imala interesa razvijati obalni dio Hrvatske. Za turiste iz Srbije bilo je
svejedno koliko su primorski gradovi i
otoci povezani medjusobno, jer su uglavnom dolazili jedan put godišnje, a
Beograd je bio sa zrakoplovima izvrstno povezan sa zračnim lukama na obali.
Naš
dio Jadranskoga mora kao prometni medij bio je izrazito slabo uporabljen. To se
poglavito odnosilo na putnički promet, koji se duž obale odvijao uglavnom slabo
razvienim cestama Prometna izoliranost priobalja i otoka dodatno je stimulirala
odlazak i izseljivanje naših ljudi, što je bila predpostavka za neko buduće
naseljavanje ljudi iz susjednih, sad ponovno dokazano neprijateljskih krajeva –
u cilju daljnjeg sakaćenja Hrvatske.
Dubrovački
turistički djelatnici su se prilagodili postojećoj prometnoj situaciji i gotovo
u podpunosti su se orientirali na
zrakoplove i skupine turista koje su dolazile s autobusima.
Gružka
luka je služila za pristanak brodova na kružnim putovanjima. Ništa nije bilo orientirano
uzpostavi redovitih morskih prometnih linija, koje bi olakšale život domaćemu
pučanstvu, ali i primamile turiste individualce, čiji bi se broj sigurno silno
povećao, kad bi se stvorila mogućnost prievoza na jug Jadrana ili na otoke
atraktivnim brzim i udobnim morskim putom.
Umjesto
pokušaja poboljšanja prievoza putnika morskim plovilima u skladu sa suvremenim
mogućnostima, nametnut je ljudima sindrom nekoristnosti mora kao prometnoga medija.
Sam
sam zbiljno žarko želio promieniti tu neiskorištenost morskih mogućnosti.
Poglavito
nakon što sam odmah na početku mandata bio dobio onaj priedlog englezke tvrdke
za uvodjenje hidrozrakoplovne linije Trst - Split - Dubrovnik - Krf.
Hidro
zrakoplov kapaciteta 40 putnika bi slietao negdje izpred Gružke luke i putnike
dovozio ravno na rivu. A letjelo bi se brzinom od čak 700 kilometara na uru.
Razmišljao sam kako
bi
bilo liepo izpitati tu mogućnost i, ako se pokaže učinkovitom, primieniti je i
za povezivanje otoka.
Svaki
otok u okolnom moru ima svoje uzletište. Bezplatno uzletište, ako se zanemare
plutače koje bi označivale mjesto za slietanje.
Iznio
sam bio priedlog Izvršnomu vieću, koje se u cielosti složilo s takovim planom.
Ali u kontaktima s jugoslavenskom kontrolom lieta shvatio sam kako će od njih
biti nemoguće dobiti dopustnicu i kako će
trebati pričekati na čisto hrvatsku upravu našega neba i mora.
Ubrzo
sam se, na svoje veliko zadovoljstvo uvjerio, kako nisam usamljen u
razmišljanju o načinu modernizacije morskoga transporta putnika, nego kako su
dva moja sugradjanina otišla u tomu čak puno dalje.
Muž
moje rodice Slavice, kapetan Maro Dabelić i njegov kolega Niko Srabotnjak, nisu
se doduše zanosili s hidrozrakoplovima, jer im to nije struka, nego su se, u
skladu sa svojim zvanjem, upustili u
poslovni podhvat s brzim brodovima.
Dva
kapetana koji su se dugo godina izmjenjivali kao zapoviednici brodova koji
poslužuju naftne platforme, pametno su uočili način na koji bi se oni iz
pomoraca mogli pretvoriti u brodovlastnike i osnovali su tvrdku, preko koje bi
za početak s dva broda brzinom od preko 40 čvorova povezali jadranske gradove
uzduž i poprieko obale. Tvrdku su nazvali Nava.
Ubrzo
su se uvjerili, kako samo osnutak tvrdke, nalazak odgovarajućih brodova i
reputacija koja im je omogućivala kupovinu brodova na dugoročni zajam – nisu
dostatni. Naišli su na zid državne administracije.
A
onda se Maro Dabelić sjetio mene.
Njegova
i Srabotnjakova namiera mi se izuzetno svidjela i odlučio sam im pomoći.
U
početku mi se sve činilo dosta lako izvedivim. Trebalo im je samo otvoriti
vrata našega ministarstva pomorstva, kako bi dobili odgovarajuću licenciju.
Na
žalost, naišao sam na inerciju.
Najprije
je zatražena studija opravdanosti. Nava
je brzo izpunila taj zahtjev, pa sam se naivno zaveselio, kako će ideja ubrzo
biti ostvarena.
Umjesto
odgovora, državna administracija se okrenula taktici čekanja i odugovlačenja. A
trebali su se samo složiti s redom plovitbe, koji je predložila Nava, ili pak dati neki drugi priedlog.
S
dopuštenjem se odugovlačilo sve do početka agresije na dubrovačko područje.
Brodovi čija je ciena bila po 3 milijuna i 250 tisuća dolara, a dobivali su se
na deset godišnji zajam čekali su kupca iz Hrvatske, ali ga nisu dočekali.
Početkom
ove godine, dok smo još bili u podpunomu okruženju, s Jadrolinijinim
trajektima, kao jedinom vezom sa svietom, na moje ugodno iznenadjenje Maro
Dabelić se pojavio s oživljenom idejom o katamaranima.
Rekao
mi je kako je ponovno u stanju pronaći dva broda. Iz razloga što su u medjuvriemenu
oni raniji brodovi bili prodani drugom
kupcu, potražio je i našao druge, koji su još veći, udobniji i brži, ali i
skuplji: cca 4,5 milijuna dolara svaki.
Na
žalost, za razliku od prošle godine, kad je cjelokupna investicija bila u
rukama vlastnika Nave, jer su svojim
vezama bili u stanju dobiti zajam, kojemu je jamstvo odplate bila sama exploatacija
brodova, zbog ratnih okolnosti, sad je zajmodavac tražio jamstvo jedne od
hrvatskih banaka, ili Narodne banke Hrvatske ili Hrvatske vlade.
Prema
novoj studiji opravdanosti, uz prosječno popunjavanje brodova od samo oko
pedeset posto, uz odplatu obroka zajma i pokrivanje troškova, ostvarila bi se i
zarada. A kalkulacija je radjena na osnovi ciena prievoznica jednakima cienama prievoznicama
brodova Jadrolinije.
Za
istu cienu prievoznice, ovi brzi brodovi bi udaljenost od Dubrovnika do Rieke,
s pristajanjima u Korčuli, Splitu i Zadru preplovili za sedam ura, a
Jadrolinijinim brodovima je za to potrebito dvadeset četiri ure! S novim
načinom bi se u Rieku iz Dubrovnika stignulo brže nego najbržom vožnjom
postojećom cestom! Čak i kad bi bila slobodna!
Predao
sam novi projekt u Ministarstvo pomorstva. Kako je područje Dubrovnika još bilo
posve okupirano i grad je bio u okruženju, očekivao sam kako će ideja biti
objeručke prihvaćena.
Rekao
sam tada ministru Rudolfu kako je jamstvo za odplatu zajma od devet milijuna
dolara, koliko bi stajala dva broda, jednako cieni izgradnje jednoga kilometra
nešto teže dionice autoputa. U stvari to je daleko manje od ciene jednoga kilometra,
jer je to samo jamstvo, za koje postoji gotovo stotinu postotna vjerojatnost
kako nikad ne će biti uporabljeno, pa državu to ne bi stajalo baš ništa.
U
Hrvatskoj se upravo nastavljaju graditi autoceste, a Dubrovnik valjda zaslužuje
barem jedan kilometar autoceste, govorio sam.
Ovu
priču ponovio sam i na onomu sastanku s
ministrima i dopredsjednicima Hrvatske vlade, pa su ministri zadužili
ministarstvo pomorstva za realizaciju zamisli. Izgledalo je kako će posao ipak
konačno biti završen.
Nisam
se zadržao samo na predaji elaborata i ustmenim
obećanjima, nego sam ih pokušavao podkriepiti
i sa zaključcima Izvršnoga vieća, te službenim dopisima ministrima. Poput onih
Božićeviću i Rudolfu iz veljače i ožujka
Aktivirao
sam i zamisao o hidrozrakoplovima.
Zamisli
sam, kao svježe i optimistične, veselo iznosio gdje god sam bio u prigodi, a
verbalnu podporu za njezinu realizaciju dobio sam i na mjestima na kojima to nije bilo za očekivati. Poput Gregurića iz
Varaždinske banke ili guvernera Narodne banke Čićin Šaina.
A
onda su prije mjesec dana direktor Atlantske
Špiro Savin i šef pravne službe Gjuro Kolić meni i Peru u Obćinu bili donieli
neke prospekte sa slikama katamarana i rekli kako ih namieravaju kupiti, te
kako za donositbu konačne odluke moraju poslati svoje ljude u svrhu provjere
“je li brzina brodova zbiljno onakova kakova je deklarirana"!
Bio
sam u isto vrieme i ugodno i neugodno iznenadjen. Bilo mi je drago što se još
na jednom mjestu pokrenulo pitanje uvodjenja katamarana, ali sam u istom
trenutku osjetio i zebnju zbog mogućega podmetanja, jer mi se učinila neobičnom
nagla namiera Atlantske za ulazak u
područje prievoza putnika.
Kako
sam već bio dosta upućen u cielu problematiku, začudilo me kako se to Atlantska upušta u podpuno drugčiji
posao, samo na osnovu nekoliko prospekata i spremna je kupiti brodove bez
izrade ikakove studije opravdanosti, odnosno kako se od Atlantske to ne zahtieva.
Pokušao
sam u tomu smislu postaviti pitanja predstavnicima Atlantske, ali sam dobio odgovor, kako „oni znaju te poslove“ i
kako „se ne moram s tim brinuti ni obterećivati“.
Iz
pristojnosti sam se prestao dalje propitivati, ali nisam prihvatio te
argumente. Izim toga neobično mi je bilo i to što je Pero o svemu razvidno znao
od prije.
Nisam
se iznenadio, kad mi je ubrzo Savin
javio kako se skupina za provjeru vratila nezadovoljna, jer joj na pokusnoj plovitbi
prodavatelj nije dokazao deklariranu brzinu iz prospekata. Učvrstilo me to u
osjećaju, kako je potez Atlantske plovitbe
samo kukavičje jaje.
Slušajući
razmjenu oduševljenja izmedju Poljanića i Božićevića pitao sam se je li obnova
entuzijazma Atlantske i najava prvoga
katamarana za dvadeset dana, baš za dolazka ministra Božićevića u Dubrovnik,
čista slučajnost. Zaključio sam kako
vrlo vjerojatno nije.
Sve
ovo prije svega sliči ipak na obstrukciju. Jer nakon što mi je Savin bio rekao
kako njegovi nisu zadovoljni s brzinom katamarana, shvatio sam to kao
odustajanje Atlantske od posla, a
dolazak ministra mi se činio izvrstnom prigodom za obnovu priče o Navi.
Novi
nagli katamaranski entuzijazam u Atlantskoj,
zamirisao mi je na novu obstrukciju.
Atlantska je državna tvrdka, kao i Jadrolinija, a kaže se kako vrana vrani
oči ne kopa.
Osim
toga i u ovomu slučaju Pero mi je nešto radio iza ledja. Izkreno, otvoreno i s
entuzijazmom, sam mu puno puta pričao o cieloj zamisli. Možda je baš on o tomu razgovarao
u svojim krugovima i tamo se došlo do zaključka kako bi ideju trebalo blokirati
na lukav način. Možda i iz razloga, kako bi se spriečilo nešto što ja guram.
Pustio
sam Božićevića i Poljanića neka pričaju i nisam se više uključivao u razgovor o
toj temi. Odlučio sam dignuti ruke od toga.
Obćenito
spominjanje nuždnosti unapredjenja i ubrzanja morskoga prometa u zaključku Izvršnoga
vieća koji smo danas uputili hrvatskoj vladi, posljednje je što sam osobno potaknuo
na tomu području. Neka to nadalje čini netko drugi.
Ako
se zamisao ne realizira svi ćemo izgubiti. Pero, s obzirom na smještaj njegova Trstenika,
više od mene.
Učinio
sam sve što sam mogao učiniti. Daljnji napori nemaju smisla
Kamo
sreće ako se izkazana namiera Atlantske
ostvari. Možda ipak u Atlantskoj
misle ozbiljno i uzkoro doista dovedu prvi katamaran. Možda će i ministar
Božićević doista ubuduće pratiti razvoj situacije i realizirati jamstvo za Navu, ako Atlantska ne ostvari svoje planove.
Zasigurno
svoju ulogu sam odigrao. Nema mi se smisla više s time baviti. Ako je zamisao
pala na plodno tlo, katamarani će početi prevoziti putnike i bit ćemo bolje
povezani. Ako zamisao ne bude realizirana, onda to znači kako je oporba
prejaka. Možda bi u tomu slučaju bilo čak i dobro s moje strane neko vrieme
ništa ne forsirati, kako bi se zaboravilo tko je bio glavni pobornik zamisli.
Sve
u svemu nisam optimist. Sumnjam, kako će se u dogledno vrieme promieniti ova
situacija u kojoj je Dubrovnik povezan s Riekom s brodskom linijom sporijom od
one za vrieme Austro-Ugarske!
Situacija
je na odredjeni način dosta čudna.
Veselio
sam se sastanku s ministrom prometa, očekujući kako ću dobiti prigodu još snažnije
pogurati realizaciju jedne dobre zamisli. Rekao sam ministru što sam imao reći,
a on je sve prihvatio. U igri više nisu samo dva ambiciozna kapetana sa svojom
papirnatom Navom, nego i jedna snažna
i bogata pomorska tvrdka. Prvi katamaran bi trebao biti tu za dvadeset dana.
A
u meni se baš sad učvrstio osjećaj, kako od svega toga ne će biti ništa!
Daj Bože ako me osjećaj vara.