Skrivnostna kamera
Ponedjeljak, 24. veljače 1992.
Zajedno
s Mariom Mrkušićem, u predstavničtvu Dubrovkinje
od ranoga jutra sam tipkao i preslikavao materiale za sastanak u Vladi.
Pomagali su nam Ante Stojan i Antun Kisić, ali ne cielo vrieme, jer su dolazili
i odlazili.
Sjetio
sam se i nazvao Krešimira Macana i zamolio ga neka pokuša osigurati nazočnost
kamera HTV-a, kako bi se susret s ministrima snimio i emitiralo odgovarajuće
izvješće u viestima.
Učinio
sam to zbog dubrovačkoga pučanstva. Naši ljudi bi se zasigurno bolje osjećali
kad bi vidjeli kako se u Zagrebu razpravlja o njihovim nedaćama i nastoji se
osmisliti državna strategija za izlaz Dubrovnika iz težke situacije.
Krešo
je odmah prihvatio zadaću, ali me je nazvao nakon relativno kratkoga vriemena
rekavši kako snimanja ne će biti.
“Mate
Granić tvrdi kako se Milan Ramljak protivi snimanju, jer se od HTV-a ne može
tražiti snimanje svake obćine koja razgovara s vladom,” rekao mi je.
“Za
Ramljaka smo mi svaka obćina. On i njegovi kolege žive ovdje na način koji izključuje
razumievanje u kakovim uvjetima živimo mi dolje u Dubrovniku. Možeš im slobodno
prenieti moje razočaranje s njihovim komodnim i neselektivnim stavovima,”
odgovorio sam mu.
Ti
ljudi doista ne mogu shvatiti našu situaciju. Ne mogu pojmiti s čime smo mi sve
obterećeni. Na primjer, kakov je osjećaj gledanja jugoslavenskoga barjaka na
Bosanki. Ne mogu pojmiti kako netko tamo dolje u Dubrovniku gleda u taj barjak
i grčevito traži način kako ga skinuti. Kao što smo to Nojko Marinović i ja
činili prije tri dana, nakon sjednice Kriznoga stožera.
Promatrali
smo mrzki barjak kroz prozor obćinske zgrade i složili se kako bi stvar trebalo obaviti tiho i
nenapadno. Snajperom s prigušivačem.
„Da
samo znate koliko sam do sad o tomu razmišljao, ali jednostavno nemamo
prikladno oružje. Snajperi koje imamo proizvedeni su u Končaru i previše su
bučni. Trebamo se prišuljati na povoljnu daljinu, a onda to učiniti bez odkrivanja
našega položaja,“ objasnjivao mi je Nojko.
Imao
sam pouzdan dojam kako bi on volio eliminirati barjak s petokrakom jednako kao
i ja. Ili čak još više od mene.
„Znači
mogućnosti za to su nam slabe,“ komentirao sam.
„Jesu
za sad. Ali očekujemo neke prigušivače iz Kanade. Ako stignu, vjerujte mi, ne će ono tamo više lepršati,“ odgovorio mi je zažarenoga pogleda.
Točno
u 17,30 sam s Mrkušićem, Stojanom i Kisićem došao u zgradu Sabora. Očekivali su
nas i odveli u jednu omanju dvoranu predvidjenu za naš sastanak s ministrima.
Na
moje ugodno iznenadjenje kamera HTV-a je
ipak bila tamo. Jedino mi je bilo čudno što uz kamermana i osvjetljivača nije bilo
i dalekovidničkoga reportera. Možda je kamerman u isto vrieme i reporter,
pomislio sam. Doduše bila je tu i jedna novinarica, ali nam se predstavila kako
radi za HINA-u.
Odmah
za nama u dvoranu je ušao i srdačno nas pozdravio dopredsjednik vlade Zdravko
Tomac. Čekao je u svojemu uredu naš dolazak i čim mu je s vrata Sabora javljeno
o našemu dolazku odmah nam se pridružio. Tomac je sa strane vlade bio onaj koji
je sve organizirao.
Organizaciju
sastanka sam započeo u sriedu nastojeći kontaktirati Franja Gregurića. Nisam ga
uzpio dobiti, jer je tajnička blokada bila prejaka. Sliedećega dana sam odustao
od Gregurića i pokušao sa Zdravkom Tomcem. Dobio sam ga odmah.
Iznimno
ljubazno se javio na brzoglas. Rekao sam mu kako bi bilo dobro organizirati
jedan susret nekolicine članova Izvršnoga vieća dubrovačke obćine s nekolicinom
ministara u Vladi. Pokušali bismo na tomu sastanku prezentirati Vladi situaciju
u Dubrovniku i naše vidjenje izlazka iz krize. Ja bih napisao dnevni red, i
donio ga na sastanak. Pored toga pripremio bih, odnosno imam već gotovo podpuno
spremne bitne stvari u pisanomu obliku. Sastanak bi trebao rezultirati sa strategijom
obstanka ovog diela hrvatskoga juga ili pak barem sa začetkom stvaranja strategije.
Tomac
je pokazao veliko razumievanje za moj priedlog i obećao mi je kako će me
nazvati čim nadje slobodan termin.
Poslao
sam mu odmah zatim dalekopisom službeni
zahtjev za sastankom, a on mi se ubrzo javio s terminom.
Nakon
Tomca stignuli su i ostali predvidjeni sudionici sastanka.: dopredsjednik Vlade
Mate Granić, ministar graditeljstva i zaštite okoliša Ivan Cifrić, ministar
trgovine Petar Kriste, ministar pomorstva Davorin Rudolf, ministar obnove
Slavko Degoricija, pomoćnik ministra financija Joško Zavoreo i pomoćnik
ministra prometa, kojemu nisam zapisao niti zapamtio ime.
Mate
Granić se odmah predstavio kao voditelj ciele ministarske škvadre.
Na
početku sastanka sam podielio priedlog tema s devet točaka. Svi ministri su se
odmah dali u ozbiljno proučavanje, izim Mate Granića koji je nervozno prevrtao
papir ne pokušavajući ga ozbiljnije pogledati.
“Otvaram
ovaj sastanak i pozdravljam predstavnike obćine Dubrovnik progovorio je Granić
nakon kratkoga vriemena gledajući u kameru.
„Ovdje
imamo dnevni red od 9 točaka. Zbog kratkoće vriemena mislim da bismo sve
trebali svesti na jednu točku,” nastavio je.
Granićeve
rieči me nisu ni malo dirnule.
“Nemam
ništa protiv promatranja cieloga ovog priedloga kao jedne točke, točke nalazka
načina izlazka Dubrovnika i Dubrovčana iz težke situacije u kojoj se nalaze.
Medjutim, zbog lakšeg praćenja prezentirat ćemo vam naše vidjenje
referencirajući se na teme podieljene po točkama, onako kako je to napisano,”
rekao sam, a zatim, ne čekajući Granićevu reakciju, počeo govoriti o prvoj
točki, koju sam nazvao Obća situacija u obćini Dubrovnik.
Govorio
sam o dvadeset tisuća ljudi kojima su kuće uništene ili opljačkane, o povratku
na početak stoljeća glede trajanja putovanja do Zagreba, o klaustrofobičnih
desetak četvornih kilometara prostora na kojemu živimo, o gradu bez izloga, bez
kulturnih i športskih priredbi, o 5.000 ljudi koji žive od minimalne plaće, o
skupljim artiklima nego u Zagrebu, o neprikladnom TV i krugovalnom priamu, o
zaboravljanju što je to tjednica i rekreacija, o puno razdvojenih obitelji, o
ograničenju potrošnje struje, o tomu kako na otocima uobće nema struje, o tomu kako
nema zelene place, o redarstvenim urama, o dnevnim novinama s danom kašnjenja,
o djeci koja su tek sad započela pohadjati prvo školsko polugodište.
Ministri
su šutke slušali moje rieči. Imao sam dojam kako su bili dirnuti s razčlanbom
koju prije u ovakovomu obliku nisu imali prigodu čuti. I Granić je prestao biti
nervozan i sa zanimanjem je pratio moje izlaganje.
Kad
sam završio upitao sam ima li netko nekakov komentar ili primjedbu.
“Samo
vi nastavite. Mi slušamo. Kad završite uključit ćemo se,” rekao je Granić.
Premda
sam šutnju ministara protumačio s
dojmljivosti onoga što su čuli, bio bih volio čuti neku njihovu reakciju.
Sastanak sam predvidio kao razgovor u kojemu bi se, uz iznošenje nalaza, izkristalizirale
i aktivnosti koje je moguće poduzeti.
Nisam
imao izbora nego prieći na sliedeću točku pod nazivom Prva procjena šteta.
Ustao
sam se i podieliopripremljeni material, a zatim, vrativši se na svoje mjesto, rekao kako
nema smisla ponavljati ono što je napisano. Ministri to mogu u miru proučavati
kad im bude zgodno.
“Jedino
je u ovomu trenutku nuždno naglasiti i shvatiti razmjere katastrofe koju je
doživjela dubrovačka obćina. Dosadanju minimalna procjenu od miliardu i dvije stotine
milijuna njemačkih maraka sigurno će bitno narasti kad nam bude dostupno cielo
područje Obćine. Uz silna ljudska stradanja tu je još i izgubljena dobit. Ako
ovu brojku podielimo s brojem stanovnika Obćine, računajući pri tomu i djecu u
pelenama i nepokretne starce, šteta se po glavi mjeri u desetcima tisuća maraka
ili dolara, kako god hoćete. To su iznosi koje bi težko mogla podnieti i
najbogatija područja najrazvienijih svjetskih država poput Amerike ili
Švicarske,“ naglasio sam.
Moje
rieči su padale poput težkoga kamenja. Opet ih je dočekao muk. Shvatio sam to
kao znak kako trebamo nastaviti sukladno Granićevim riečima. Dao sam zbog toga
rieč Mariu Mrkušiću. Njegove su bile sliedeće dvije točke.
Mario
je na svoj način, u okviru treće točke pod nazivom Potrebita sriedstva za dosadanje troškove, iznio
nevjerojatnu činjenicu po kojoj Zagreb duguje Dubrovniku 200 milijuna HRD, s
čime bi se pak Obćina izvukla iz dugovanja. Dakle Obćina Dubrovnik i u ovim
nevjerojatno težkim okolnostima ima uravnotežen proračun, a ravnotežu jedino
narušava kašnjenje sriedstava iz državnoga proračuna, na koje Dubrovnik ima
zakonsko pravo!
Mariova
je bila i sliedeća točka Procjena nuždnih
financijskih sriedstava za održavanje minimalnih funkcija. I opet je Mario iznio magičnu brojku od 200
milijuna HRD, kao uvjet za izpunjavanje
financijskih nuždnosti u prvom kvartalu 1992.
Dok
je govorio Mario je cielo vrieme gledao prema simpatičnomu krupnomu pomoćniku
ministra financija Jošku Zavoreu. Mario ima nepogrešiv instinkt na koja vrata
treba pokucati.
Nakon
što su Mariova kazivanja bila dočekana samo s uzdasima i mrmljanjem, preuzeo
sam ponovno rieč i prešao na temu koja je, u uzporedbi s predhodnima ipak bila
bitno lakše kategorije i imala je naziv Priedlozi
poboljšanja prometne povezanosti.
Govorio
sam o gospodarskoj studiji privatne tvrdke "Nava", iz koje se vidi
spremnost i način povezivanja kako Dubrovnika, tako i ostalih hrvatskih
jadranskih gradova uzdužnim i poprečnim brzim brodskim linijama. Jedna hrvatska
banka trebala bi izdati jamstvo "Navi" za zajam od 9,6 milijuna
američkih dolara.
Elaborat
jasno i utemeljeno prognozira pozitivno
poslovanje tvrdke, pa rizik banke ne bi bio osobit, odnosno sveo bi se u okvire
uobičajenoga bankarskoga poslovanja.
Točka
je konačno potaknula razpravu. Svi nazočni ministri podržali su priedlog.
Jedino se onaj od kojega se očekivalo najviše, ministar pomorstva Rudolf, držao
nekako neutralno. Na taj način se ipak nije izvukao. Njegovi kolege su od njega
izričito tražili neka si dade truda i podrži realizaciju projekta.
Rudolfova
reakcija nije mi bila iznenadjujuća. Već
sam ranije bio shvatio kako je Jadrolinijin
lobi u njegovu ministarstvu izuzetno jak, a Dabelićevi katamarani bi za Jadroliniju zasigurno bili ozbiljna
konkurencija.
Ohrabren
s konačno pozitivnom ministarskom reakcijom i razbijanjem zida šutnje prešao
sam na sliedeću točku pod nazivom Priedlog
ujednačivanja transportnih troškova.
Bio
sam kratak i jasan:
“Već
sam na početku spomenuo kako su ciene iste robe u Dubrovniku više nego u
Zagrebu. Trgovci to opravdavaju transportnim troškovima. Država bi trebala
participirati u toj vrsti troškova, kako bi se barem ublažile razlike u cienama.
Država bi pri tomu mogla učiniti i još nešto značajnije, premda je jasno kako
za to treba puno više priprema i vriemena za provedbu. Ovu točku bismo doista
iz toga razloga mogli spojiti sa sliedećom,” rekao sam i prešao odmah na sliedeću
točku: Prilagodba porezne politike različitim uvjetima življenja.
Zatražio
sam pokretanje Saborske procedure o profiliranim porezima zavisno o kraju i
uvjetima života. Dakle u Dubrovniku ili Vinkovcima trebale bi biti različite
odnosno niže stope poreza na plaće, robu široke potrošnje i slično, nego na
primjer u Puli ili Zagrebu.
Čuvši
moje priedloge ministarska škvadra se opet zatvorila u oklop šutnje.
Odlučio
sam ne prisiljavati ih na reakciju nego i sam zašutjeti. Samo sam im predstavio
Antu Stojana i predao mu rieč. Ante je zatim stao tumačiti osnovne postavke
naših pogleda na budućnost koje smo u dnevnom redu svrstali pod osmu točku s
nazivom Prvi koncept obnove i razvoja.
Nakon
što je Stojan završio svoje izlaganje, pogledali smo upitno prema Degoriciji.
On se na taj način osjetio pozvanim nešto reći. I rekao je nešto dosta
iznenadjujuće:
“Bilo
bi dobro kad bih u Dubrovniku pronašao nekoga tko bi mi mogao biti pomoćnik.”
Ni
Stojan ni ja nismo komentirali Degoricijinu izjavu. U tomu trenutku je bila
poprilično izvan kontexta. Nije bilo jasno je li Degoricija to rekao doista tek
kako bi nešto rekao, ili je mislio ozbiljno.
Umjesto
komentara najavio sam posljednju točku odnosno odtrcano Razno, koja je na svim sastancima omiljeno, jer je uviek
posljednje pa znači najavu kraja sastanka. Kako se pak u okviru ovakove definicije
u načelu može govoriti što god komu padne na pamet, često se dogodi skretanje
sastanka u neplaniranomu smjeru, što je uglavnom loše, premda znade biti i
dobro.
Razno - prazno, pomislio sam u tomu trenutku.
Na žalost bio sam u pravu. Razno je
pokazalo svoju u praksi prevladavajuću slabost.
Baš
svi nazočni ministri našli su se pozvanim izrecitirati po nekoliko obćenitih
rečenica. U stvari svemu je ton dao Mate Granić, koji je, sukladno svojemu rangu
predsjedavajućega, govorio prvi, a njegove rieči su bile rieči čovjeka koji je
upravo u tomu trenutku upao na sastanak, uobće ne znajući čemu se do tada
govorilo.
Rieči
ostalih su se možda upravo zbog toga zadržale na obćenitim izričajima, premda u
njima, uostalom kao i u Granićevim riečima, nije nedostajali dobronamiernosti.
Jedino se Pero Kriste izdvojio i zvučio kao čovjek koji vidi kako su uz dobre
želje nuždni i jasni i konkretni dogovori i činitbe.
Sastanak
je tako završio bez zaključaka i bez zapisnika ili pro memorie, premda je
sigurno kako su svim ministrima i te kako poznati ti pojmovi. Ako već nisu
željeli donositi obvezujuće zaključke, mogli su barem sa sobom doveli nekoga iz
administracije tko bi vodio zapisnik, pa ga kasnije napisao, poslao sudionicima
sastanka i spremio u vladinu pismohranu. Zapisnik bi nakon toga mogao biti
temeljom za daljnje aktivnosti. Premda postoji mogućnost namiernoga izbjegavanja
ostavljanja traga o ovomu sastanku, najvjerojatnije je to ipak bila kombinacija
nevoljkosti, indolentnosti i
nesposobnosti.
Uvjerio
sam se još jedan put kako u Zagrebu postoji neki osjećaj krivnje koji se
nastoji kompenzirati sa zanemarivanjem kalvarije kroz koju je Dubrovnik prošao
i još uviek prolazi.
Stječe
se dojam kako se u Zagrebu želi očistiti vlastita savjest. A savjest bi se
najbolje očistila, kad bi se zbiljno pokušalo prebaciti teret rata na sve
ravnomjerno. A ne u Zagrebu održavati predstave, večere, koncerte, utakmice, zabave i slično,
imati pune trgovine, najbolje naoružanje daleko od bojišta, a pustiti Dubrovnik
u isto vrieme neka živi biedno, prenapučeno, pod paljbom, bez plaća, bez
utakmica, bez predstava, bez tjednica,
bez cesta, bez prometne povezanosti.
Nakon
završetka sastanka, koji mi je nekako brzo prošao, a trajao je dva i pol sata, pošli
smo na večeru kod Pera Miladina. Pridružili su nam se ministri Kriste i Cifrić,
pa je to bio svojevrstni nastavak našega sastanka. Ipak kobasice, krvavice,
pivo i vino su dominirali s ovim nastavkom.
Za
večerom nam se pridružio i Luka Korda sa svojim blizkim prijateljem, koji se sad skrasio u Zagrebu nakon što se iz
Dubrovnika u ono kritično doba bio izvukao s Ilirijom kao jedan od onih “ludjaka”.
Kad
smo nakon večere izišli iz restauranta i ostali sami, rekao sam Stojanu kako
sam došao do zaključka u svezi s onim što je spomenuo Degoricija. Ante je najbolje
riešenje za Degoricijina pomoćnika i spreman sam ga predložiti. Ante i onako
sad živi većinom u Zagrebu, a kad bi Degoricija prihvatio priedlog, dubrovačka
obnova bi, s obzirom na Antino poznavanje situacije u Dubrovniku, dobila jednoga
pravog i kvalificiranoga zastupnika, pa bi se puno toga dobroga moglo
realizirati.
Stojan
se složio s mojim priedlogom. Sad se samo trebamo uvjeriti je li Degoricija
mislio ozbiljno i vidjeti je li mu Stojan prihvatljiv.
U hotelsku sobu sam ušao točno kad su počele kasne dalekovidničke viesti.
O našemu sastanku nije bilo ni slike ni rieči. U glavnom dnevniku sigurno nije bilo
ništa objavljeno jer se sastanak u to doba još bio održavao. Tko zna hoće li išta biti objavljeno sutra.
Ili je snimanje bila predstava za provincijalce. Tko zna je li kamera bila uobće
uključena?