Objed s 12 biskupa
Ponedjeljak, 3. veljače 1992.
Vrhunac
današnje proslave Svetoga Vlaha bio je dolazak velike skupine hrvatskih
biskupa. Dubrovački biskup Puljić, Pero Poljanić i ja dočekali smo ih u Gružu,
gdje je reprezentacija hrvatske katoličke crkve doplovila sa specijalnim
katamaranom iz Splita.
U
isto vrieme kad i biskupski katamaran doplovio je i još jedan konvoj Branke
Šeparović, ali mu s obćinske strane nije pružena protokolarna pozornost. Predsjedničtvo
obćine zauzelo je takov stav.
Nisam
se želio miešati. Obćinski protokol se nalazi u Perovu djelokrugu dužnosti. Steknuo
sam dojam kako je preko Pera i Čića nastavljen odredjeni odmak, koji je bio
započeo prije prošloga Konvoja.
Ljude
iz konvoja su tako dočekali uglavnom njihovi dubrovački osobni prijatelji i
poznanici.
Sve
to je imalo smisla i uklapalo se u odredjenu suzdržanost glede široke proslave
svetca zaštitnika Dubrovnika. U stvari težko je to kvalificirati samo kao
suzdržanost, jer nije održana glavna manifestacija proslave – procesija.
Brojnost
biskupa je pak bila svojevrstna protuteža nemogućnosti održavanja procesije.
Kad
smo prije deset dana na sjednici Kriznoga stožera zaključili kako održavanje
procesije ne bi u ovakovim uvjetima bilo mudro, osjećao sam se dosta čudno.
Nalazio
sam se na čelu tiela koje zabranjuje jednu crkvenu svetčanost! A koliko sam
samo za vrieme Jugoslavije prezirao komunističke zabrane ove iste manifestacije.
Istina
ovdje nije bilo rieči o zabrani u onomu nekadašnjem smislu. Bio je to rezultat opreza u cilju zaštite pučanstva od izlaganja
dodatnoj pogibelji, a crkveni čelnici su s velikim razumievanjem prihvatili
našu odluku.
Situacija
je ipak na odredjeni način bila paradoksalna. Za vrieme komunističke Jugoslavije
procesija prigodom Svetoga Vlaha bila je dopuštana i zabranjivana iz čisto ideoložkih
razloga. I onda kad su je dopuštali, ateistima koji su bili na vlasti, nije se
svidjalo vidjeti okupljanje velikoga množtva vjernika, jer je to bio pokazatelj
njihovog neuzpjeha u „preodgoju naroda“.
U
sadanjoj situaciji, kad je vjera ne samo slobodna nego i jako dobro došla,
uzrok neodržavanja procesije je opet bila - ideologija. Dapače ista ideologija.
Ideologija onih koji pokušavaju održati komunističku Jugoslaviju. Samo su to nekad
radili dubrovački komunisti, a sad su to,
ciljajući nas s topovima i minobacačima, učinili njihovi njekdašnji prijatelji
iz susjednih republika. Zabranu su realizirali preko mojega Kriznoga stožera!
Koja ironija!
Svojevrstnu
potvrdu kako nam je odluka bila izpravna dobio sam prekjučer, kad me je
predstavnik UNESCO-a Bruno Carnez došao upozoriti, kako bi po njegovim
informacijama, moglo doći do ponovnoga snažnoga granatiranja Dubrovnika. Izvor svojih
informacija nije mi želio odkriti.
Nakon
što mi je to Carnez izpričao, zabrinuto sam razmišljao i procjenjivao trebam li
nešto poduzeti. Zaključio sam kako nema smisla poticati paniku.
Nisam
se osjećao ugodno odlučivši se ponovno za politiku ignoriranja. Tješio sam se s
vjerojatnošću, kako su s one agresorske strane Brunu Carnezu namierno servirali
informaciju o namieri granatiranja, znajući kako će on sigurno prenieti viest
nama, pa bi to moglo pokvariti proslavu, koju Dubrovčani toliko vole.
A
to bi moglo značiti kako do granatiranja ne će doći.
Najava
granatiranja kao takova nije se činila logičnom. Ubojica u pravilu ne
najavljuje ubojstvo svojoj žrtvi.
A
što smo uostalom mogli učiniti? Onako iz čista mira poslati ljude u skloništa?
Nakon nekoga vriemena, vidjevši kako granatiranja nema, ljudi bi počeli
izlaziti na zrak, a zatim bi postupno posve zaboravili na oprez. I kad bi zbiljno
došlo do granatiranja, težko bi ih se ponovno moglo poslati u skloništa.
Ima
doduše i onih koji i onako nikako ne izlaze iz skloništa, koji su jednostavno priešli
na takov način života i ne mienjaju ga,
ali su oni ipak riedkost.
Neodržavanje
procesije je spriečitba skupljanja puno ljudi na jednomu mjestu. Ta odluka je
već bila donesena, pa je najbolje riešenje bilo uzdati se u sreću i vjerovati
kako je Carnez dobio krivu informaciju.
Strepnju
zbog Carnezove prognoze malo mi je ublažio neobični način dovoza humanitarne pomoći
u organizaciji Renca
Pecotića.
S
Rencom sam išao u isti razred u osnovnoj školi, a nakon toga su nam se životni puti
razišli, sve dok mi se nedavno brzoglasom nije javio i najavio svoj dolazak u
Dubrovnik.
Nazvao
me nakon toga nekoliko puta, a onda u subotu i doputovao, dovodeći iz Italije s
jednim teretnim brodićem dvije tisuće
paketa pomoći i osamnaest Talijana, koji su dopratili pakete. Pomoć je Renci
prikupio u L'Aquili u Italiji. Nisam ga stignuo upitati kako je u stvari došlo
do prikupljanja pomoći baš u L'Aquili, i kako se on to uključio u humanitarce u
Italiji, a živi u Kanadi.. Vrlo vjerojatno se radi o situaciji sličnoj onoj s
talijanskim gradom Salernom i našim športašem Goranom Suknom.
Plemenitost
i osjetljivost jednoga čovjeka ili male skupine ljudi uzpieva animirati okoliš.
Naši ljudi su doista razporedjeni svuda po svietu, pa i u Salernu i L'Aquili.
Gdje bi nam bio kraj, kad bi došlo do proporcionalne reakcije i aktivnosti
Hrvata u većim gradovima od ova dva.
U
gradskoj viećnici smo Pecotića i Talijane zajedno primili Pero Poljanić, biskup
Puljić i ja.
Svi
Talijani su imali izpod uha priliepljene aparate protiv mučnine, a na sebi su
nosili plastične jakete s nadpisom PRO CROATIA. Nama trojici darovali su po
jednu.
Svi,
na čelu sa slikovitim, dugokosim i brkatim Rencom, pokazivali su znakove iznimnoga
veselja. Možda i stoga što su ne baš osobito prošli za plovitbe po nevriemenu,
pa im kopno , nakon narogušenoga mora, i ovako skučeno i okruženo s neprijateljskom
vojskom, izgledalo poput raja.
Odveli
smo ih na objed u prostor Mliečnoga restauranta.
Što
bude više ovakovih humanitaraca to će teže obćinska blagajna to podnositi. Ipak
neka ih je što više. A mi se moramo snalaziti.
Odlazeći
na misu u stolnici, susreo sam Branku Šeparović. Nije izgledala osobito sretna.
Izostanak službenoga dočeka ju je razvidno pogodio.
Kad
su drugi glede Dubrovnika bili pasivni, Branka se itekako trsila i uzpjela je u
svojim naporima.
Njezinu
ideju su za svoju osobnu promičbu preuzeli mnogi. Od Stipe Mesića do Slobodana
Langa. A sad kad se ta konvojska zamisao nekako olinjala, došlo je do odmaka i
Branka je ostala usamljena.
Pokušao
sam Branku utješiti s tvrdnjom kako je frekvencija organiziranja konvoja za
Dubrovnik vjerojatno jednostavno prevelika. Ljudi se svega brzo zasite.
Ruku
na srdce, zamisao je imala uzpjeha. A vjerojatno je bila i inspiracijom nekima
drugima. Možda i Kouchneru, kad je onako naglo izletio sa zamisli o
humanitarnomu koridoru.
Možda
je Branka inspirirala i Renca Pecotića, ili je Renci pokrenuo svoju akciju
čuvši za Kouchnerov humanitarni koridor.
Ili je sve bila baš samo njegova ideja, do koje je došao sučući svoje
nevjerojatne brke.
Nakon
mise koja je trajala dvije i pol ure, usliedio je dogodjaj koji ću sigurno dugo
pamtiti. Za velikim okruglim stolom na objedu
u Gradskoj kavani bilo je okupljeno dvanaest hrvatskih biskupa na čelu
sa zagrebačkim kardinalom Franjom Kuharićem. Uz domaćina dubrovačkoga biskupa
Želimira Puljića, bili su tu splitsko makarski nadbiskup Ante Jurić i pomoćni splitski
biskup Petar
Šolić, zadarski nadbiskup Marijan Oblak, riečki nadbiskup Antun Tamarut,
krčki biskup Josip Bozanić, hvarski biskup Slobodan Štambuk i šibenski biskup
Srećko Badurina. Svojim kolegama iz Hrvatske pridružili su se i biskupi koji
predvode hrvatski katolički puk izvan sadašnjih hrvatskih državnih granica, sarajevski
nadbiskup Vinko Puljić, mostarski biskup Pavao Žanić i banjalučki biskup Franjo
Komarica. A Pero i ja sa ženama bili smo im gosti.
Bila
je to jedna doista osobita i ugodna dužnost, premda se zbog velikoga respekta
prema družtvu za stolom, ipak nisam osjećao osobito opušteno, a i Pero se
izgleda osjećao slično. Mariana i Vanja su sijale od veselja i nisu izgledale
impresionirano.
Sve
u svemu bilo je izuzetno liepo naći se u ovakovu družtvu. Ne samo zbog toga što
se radilo o vrhu hrvatske katoličke crkve.
Biskupe
sam za ovim objedom doživio kao krasna, prijateljska, ljudska bića. Šalili su
se, ugodno su se u razgovoru dopunjavali i - izvrstno su pjevali.
Franjo
Kuharić nije slučajno kardinal. To je doista poseban čovjek. U svojemu držanju
ima ono nešto posebice ljudsko toplo i karizmatsko. To je vrsta osobe za koju
se nitko ne bi iznenadio kada bi bio izabran za svetoga otca Papu.
Proslava
Svetoga Vlaha koja je od prošle godine i službeni dan obćine sve u svemu puno
ljudi u Dubrovniku učinila je veselim, veselijim nego što je to uobičajeno.
Možda
se i Branka Šeparović u medjuvriemenu razveselila. Možda se razveselila i
Tereza Kesovija, koja je za vrieme mise u Katedrali izgledala dosta nerazpoloženo,
jer ona i Djelo Jusić nisu kod biskupa Želimira Puljića bili uzpjeli
izposlovati svoj nastup na završetku mise premda su to žarko željeli.
Kad
je objedu s biskupima došao kraj bilo mi je nekako žao, što vrieme provedeno s
biskupima nije potrajalo još dulje.
Nakon objeda biskupi su se odvezli prema svojemu katamaranu, koji je odmah izplovio prema sigurnosti. Ovo
nije pogodno vrieme za dulji boravak vrha hrvatske katoličke crkve u
Dubrovniku. I ovoliko vriemena koje su proveli ovdje, objektivno je daleko više
nego što dopušta razina rizika u kojoj se Dubrovnik nalazi.