Pogovor
Dok sam od fragmenta svojih sjećanja, zapisa i dokumenta sastavljao ovu knjigu, na nešto drugčiji način bio sam sudionikom daljnjih sudbonosnih dogodjaja u kojima je Hrvatska uzpostavila kontrolu nad velikom većinom svojega priznatoga ozemlja, što je bilo uzrokom mojega golemoga veselja i oduševljenja.
Na
žalost kroz cielo to vrieme tekao je i proces sustavnoga oživljivanja
jugoslavenstva kroz različite više ili manje prikrivene pojave i nazive. Poput
„privremenoga“ ukinuća viza za stanovnike zemalja agresora, praktično odricanje
od traženja naplate šteta nastalih agresijom, sviranja i pjevanja takozvanih
„narodnih“ pjesama s kojima su inače agresori pratili svoje pljačkaške pohode,
osnivanja zajedničkih košarkaških, waterpolo i drugih športskih natjecanja, približivanja
jezika.
Prema
dokazanim mrziteljima Hrvata primienjen je oprost i zanemarena je iztraga
njihovih zločina. Čak su im izgradjeni novi domovi! Detaljne iztrage i progoni
su usmjereni prema onima koji su branili obstanak Hrvata u svojoj državi.
Golemi
novci i napori su usmjereni ne prema učvrstitbi nego prema gubitku suvereniteta
i samostalnosti Hrvatske. U tomu cilju se postupno mienja i prilagodjuje Ustav,
pri čemu je do sad najveće „postignuće“ snizivanje
potrebitoga postotka glasova na referendumu o uključivanju u nove državne
saveze. Mienja se službeno nazivlje u smjeru sukladnosti s nazivljem bivših
jugoslavenskih republika, mienjaju se blagdani, pa je tako dan državnosti u
prvom koraku marginaliziran i pomaknut za više od godinu dana unapried, a sad se
počelo planirati njegovo podpuno ukinuće. S velikim entuzijazmom se očekuje ukinuće
hrvatskoga novca kune, premda se taj novac pokazao izuzetno stabilnim i sjajno
procienjenim glede svoje svakodnevne uporabljivosti.
Od
dogodjaja iz hrvatske poviesti dominantnima postaju uzpomene iz jugoslavenskih vriemena,
koje se u pravilu prikazuju s nostalgijom, a posebice se s velikom nježnošću i
simpatijama njeguje kult dugogodišnjeg jugoslavenskoga diktatora, zločinca i
mrzitelja Hrvata.
Hrvatska
se tako ubrzano vraća u družtvo iz kojega su je devedesetih godina prošlog
stoljeća izvukli Hrvati, koji su tad uporabili izuzetno povoljan splet
okolnosti.
S
vriemenom se, na moju žalost, ali ne i iznenadjenje, pokazalo kako na prostoru
Hrvatske brojčano dominiraju ljudi, koji ne vole ili mrze Hrvatsku. Rezultat
takovoga stanja odrazio se u dominirajuće protuhrvatskom ozračju u političkim,
medijskim, gospodarskim i drugim krugovima, gdje se pravilu donose odluke, koje
težko ugrozivaju budućnost i obstanak Hrvatske.
Vrh
i primjer takovoga štetnoga odlučivanja ogleda se u krajnje nepoštenoj tako
zvanoj privatizaciji zajedničkih narodnih dobara, podkupljivanju i
paraliziranju, kroz plaćanje iz državnoga proračuna, preko pola milijuna
zdravih i mladih ljudi, odnosno svih onih koji su se odlučili svrstati medju
branitelje, te uništavanje hrvatskih banka.
Gledajući
kroz opisanu prizmu, ne čude velike težkoće kroz koje sam osobno bio prisiljen
prolaziti kroz cielo ovo vrieme. Vrlo jasno i otvoreno pripadam medju ljude koji
zbog svojih uvjerenja i djelovanja predstavljaju preprjeku „jugosfercima“,
kako, sukladno nazivu koji je izmislio novinar The Economista Tim Judah,
„od milja“ nazivam dominirajuću skupinu u Hrvatskoj.
O
tomu čemu sam sve bio izložen i što sam sve prošao i uočio mogao bih napisati
nekoliko knjiga. Poglavito jer sam puno toga zabilježio i občuvao na sigurnim
mjestima.
Kroz
cielo ovo vrieme sam odkrio i puno izuzetno zanimljivih i dramatičnih stvari
koje se tiču razdoblja opisanoga u ovoj knjigi.
Ovdje
ću spomenuti samo tri, a nešto detaljnije ću razčlaniti samo jedan.
13.
i 14. svibnja 1994. sam u Zagrebu, u
razgovoru sa Zdravkom Djogićem, saznao zbog čega nije bila realizirana nabava
raketa i drugog oružja koju smo bili dogovorili.
Do
Djogića sam došao preko Jevrema Brkovića.
Nakon
našeg dogovora u Excelsioru, a za vrieme dok smo Miljenko i ja u
Dubrovniku pronašli novac i definirali naše potrebe, Djogić se povjerio svojemu
prijatelju Vladu Gotovcu Gotovac mu je rekao kako izvjestni Goranko Fižulić u
ime ministarstva obrane takodjer radi na nabavi oružja pa bi bilo pametno kad
bi se povezali i udružili snage.
Djogić
se sastao s Fižulićem, a ovaj mu je predložio povećanje naručbe, pa je
predvidjena svota narasla na dvanaest i pol milijuna dolara, što je bilo
pozitivno jer bi u Hrvatsku stignulo još više oružja.
Na
žalost Fižulić je, navodeći kao razlog nalazak novaca, Djogića zaustavio u
realizaciji nabave. I to, dan po dan, ciela tri tjedna.
Kad
mu je na koncu rekao, kako su novci spremni, Djogić je odputovao u Nicu, gdje
je posao trebao biti realiziran. Tamo je odkrio kako su na račun stignuli samo
novci iz Dubrovnika, odnosno iz Atlantske
plovitbe. Čekao je još neko vrieme, a onda je krenuo u prepravak naručbe,
što mu je kod dobavljača bilo težko objasniti, jer je to bila već druga
promjena. Prvu, odnosno našu dubrovačku naručbu je, zbog Fižulićeva uplitanja
bio povećao za desetak puta, a sad ju je opet trebalo smanjiti desetak
puta.
Vrieme
je pak neumoljivo teklo i proteknulo je, a mi, na dubrovačkom području, smo u
medjuvriemenu već bili napadnuti i obkoljeni, pa je izporuka postala nemoguća.
Slušajući
Djogićevu objasnitbu upitao sam se je li možda informacija o našoj namieri
kupovanja oružja u Zagrebu stignula do uši nekoga iz JNA, odnosno do UDBE ili
KOS-a, pa je to možda čak pospješilo odluku JNA o početku napada na nas!
Drugu
zanimljivost saznao sam u razgovoru s Nojkom Marinovićem tek 7. rujna
2002. Marinović mi je tad odkrio kako
su, u vrieme najteže situacije, kad smo visjeli o koncu, sa slobodnoga ozemlja
Hrvatske, s brzoplovom stignula u Dubrovnik tri čovjeka koji su imali jednu
jedinu zadaću – ubiti mene. To se dogodilo u isto vrieme, kad je JNA slala onaj
poziv Dubrovčanima neka se rieše „raznih Šikića“!
Koliko
je to bila koincidencija, što se u isto vrieme sa strane JNA tražila moja
eliminacija, na slobodnomu području Hrvatske su se kroz žuti tisak širile o
meni izmišljotine, a onda se organiziralo i moje ubojstvo?
Marinović
je, na moju sreću, uzpio tu trojicu smjestiti u brzoplov i uputiti ih natrag.
Sjetio se i imena jednoga od njih i rekao mi kako ostala imena sigurno zna
jedan od tadanjih njegovih suradnika. Taj se pak, kad sam ga 3. listopada 2002.
došao o tomu pitati, silno uzrujao. Sjetio se svega i rekao mi kako su sva
trojica imali izkaznice HIS-a, te kako je jednoga od njih susretao u i u nekim
kasnijim prigodama. Zatim je naglasio kako je i za njega i za mene najbolje o tomu
prestati govoriti. Na njegov zahtjev, obećao sam mu kako mu u svezi s tim ne ću
spominjati ime, pa se evo toga i držim.
Zasigurno
Nojku Marinoviću, po svemu sudeći,
dugujem svoj život, i ovom prigodom mu se na tomu zahvaljujem.
Doista,
i o ovoj temi, i o svemu drugomu što sam doživio i saznao kroz ovo vrieme mogao
bih puno toga napisati. Ovdje ću se ipak zadržati još samo na jednoj stvari
koju sam odkrio 1996. godine, i koja nesumnjivo predstavlja pravi dokument
paradoxalne situacije u kojoj smo se tada nalazili, ali je u isto vrieme i svojevrstna
naznaka svega što se dogadjalo i dogadja s Hrvatskom.
Opet
se radi o kritičnomu razdoblju iz studenoga 1991.
21.
svibnja 1996. godine u ruke mi je došla
u knjigu uvezana zbirka listića “Glasa iz Dubrovnika” koje je uredjivao
Alojzije Prosoli, kojemu, zajedno s cielomu tom škvadrom, i ovom prigodom odajem priznanje zbog nalazka
snage i hrabrosti za ostanak u Dubrovniku
u tim sudbonosnim danima.
Tad
sam dapače mislio kako sam u toj skupini dobio ozbiljnu pomoć. A onda sam uočio
kako su se od mene podpuno distancirali, ali o tomu nisam baš puno vodio
računa, niti sam se trudio pratiti njihov rad. Tek kad sam prelistao knjigu
uočio sam, a to će sigurno uočiti i svaki, čak i površni čitatelj, kako je
način izbora informacija o kojima se pisalo bio u najmanju ruku čudan.
Legalna
hrvatska vlast i hrvatski branitelji se posve marginaliziraju, a preko svih
granica dobrog ukusa promiče se sama ta skupina, čiji se predvodnik, Slobodan
Lang, prikazuje kao svetac. Čak je u jednom od listića ciela naslovna stranica
pokrivena ne s jednom nego s množtvom Langovih fotografija!
Na
sve to sam se, listajući knjigu, samo nasmijao. A onda sam naišao na nešto što
me je osupnulo. U prvom trenutku nisam mogao vjerovati vlastitim očima!
12.
studenog. 1991. od strane Odbora za ljudska prava Crvenoga križa Dubrovnik,
kojeg je osnovao Lang, poslana je u sviet predaja Dubrovnika i izdaja Hrvatske!
Moja
osupnutost je bila tim veća jer je prema okviru izpod texta on upućen
vjerojatno preko Zagreba, a da nitko od naših vlasti na njega nije reagirao.
Moja
osupnutost je bila tim veća što je taj listić tiskan i dieljen u Dubrovniku, a baš nitko me na njega nije bio upozorio.
Osupnutost
mi je bila još veća što je evo taj text kasnije objavljen u sklopu knjige čiju
je promociju, uz veličanje od strane medija, podržala aktualna hrvatska vlast..
Želeći
biti siguran kako ne haluciniram pokazao sam text svojoj obitelji i nekolicini
prijatelja i uvjerio se kako je i na njih ostavio isti dojam kao i na mene.
Naslov
texta je
“ Prijedlog i molba za prijekid ubijanja i
razaranja Dubrovčana i Dubrovnika - Molba svima”.
Dakle
već u naslovu se mole svi podjednako i
agresori i branitelji. I jedne i druge se uostalom u cielomu textu nigdje ne
identificira.
Pokušat
ću samo kratko komentirati taj text, još jednom se našavši u položaju dječaka
koji primjećuje kako “je car gol”, odnosno ono što je vidljivo želi učiniti
vidljivim, ono što je jasno jasnim. Izgleda ponekad kako je odkrivanje već odkrivenoga,
ili pak objasnitba samo po sebi jasnoga, puno teže nego tumačenje kompliciranih
zakona i formula.
Analizirajmo
text točku po točku.
1. Stanovništvo
Dubrovnika izloženo je ekstremnoj patnji bez obzira na spol,
dob, nacionalnost i političko uvjerenje.
2.Ova
patnja se iskazuje kroz razaranje svih oblika života, organizacije i
grada kao takvog.
Pučanstvo
Dubrovnika pati od neke nejasne
patnje, koja se odražava na svim područjima života!
4. Ljudi stradavaju direktno
gubeći vlastiti život, te ranjavani od oružja i posljedica
rušenja, gladi i žeđi, raznih bolesti i ekstremnog duševnog napora.
Oružje u neidentificiranim rukama ubija
ljude, gladni su i žedni, a ne zna se
tko im uzkraćuje hranu i piće, bolestni su od raznih bolesti i pate od duševnoga napora kojemu se ne zna uzrok.
5. Većina ljudi je u šoku, neizvjesnosti i nije u
stanju smišljeno i uopće organizirati vlastiti život.
Većina ljudi je u šoku, prema nekoj
čudno provedenoj anketi. Jesu li u šoku svi oni koji brane Hrvatsku s oružjem u
ruci, koji proizvode exploziv, koji raznose hranu, peku kruh, rade u bolnicama
i javnim službama i t.d? Tko su ti što
su u šoku i koji predstavljaju većinu?
6.Dubrovnik je otvoreni grad, kojemu je
ratovanje nepoznato, nerazumljivo i nepotrebno. Zbog toga on ne
posjeduje vojnu tradiciju, vojnu infrastrukturu i vojne objekte. Iz istih
razloga, Dubrovnik kao otvoreni grad orijentiran na turizam, kulturu, znanost i
umjetnost ne posjeduje nikakvu obranu. On čak nema niti skloništa za
stanovništvo, a kamoli danas kada ima još i 30% izbjeglica. Dubrovnik se u
stanju braniti kao i svako drugo veličanstveno djelo čovječanstva: Venecija,
crkva sv. Petra, Michelangelove skulpture, Vincijeva platna... - on može samo
izgoriti, nestati i ostati u sjećanju. Dubrovnik se nije čuvalo kao tvrđavu
borbe, već ljepote, kulture, znanja i ljudskih prava. Cijeli svijet poznaje
ljepotu Dubrovnika, svi umjetnici smatraju ga svojim domom, a stotine
sveučilišta susreću se u njemu. Nikada pa tako ni danas u Dubrovniku nije se
progonila niti jedna vjera i niti jedan narod, pa tako ni Židovi, Srbi,
Muslimani, Albanci, Talijani, Nijemci.... Molimo da Dubrovnik ostane što jest i
da nastavi obavljati svoju stoljetnu funkciju, koja je i danas toliko potrebna
njegovim stanovnicima, njegovom području i cijelom svijetu.
Dubrovnik je otvoreni grad kojemu je
nepoznato ratovanje.
A
zašto su Dubrovčani izgradili ovako debele zidove. Zar ih samo u 16. stoljeću
Srbi nisu napali 4 puta. Zar nisu 1806. Crnogorci došli do zidina spalivši
Konavle Župu, Lapad i Gruž. Floskula o neratovanju sa Srbima i Crnogorcima
proteže se od vriemena Jugoslavije, države koja je i inače majstorski zabašurivala
i mienjala poviestne činjenice.
Branitelji
Dubrovnika u ovoj točki ne postoje.
Nije
istina kako nismo imali skloništa, premda
su ona, kao vjerojatno i u svatkomu gradu na svietu, nedovoljna. Pripremali smo
ih srećom prije napada, ali to pisci ove predaje ne znaju ili ne žele znati.
Zar uostalom dubrovačke utvrde nisu iznimno dobra skloništa.
8. Dubrovnik nije politički pregovarač,
njega čine ljudi koji traže svoja osnovna ljudska prava koja su
sveopća i stoga očekuju sveopću pomoć. Dubrovnik čini kultura koja je dio
svjetskog nasljeđa i koju bi trebali svi zaštititi.
Ističe
se kako “Dubrovnik nije politički pregovarač. Njega čine ljudi koji traže
osnovna ljudska prava”.
Opet
jedna čudna konstatacija. Dubrovnik je na izborima 1990. pokazao svoje
hrvatstvo, a dubrovačko je vodstvo
izabrano na izborima, i kao takovo jedino ono može govoriti u ime Dubrovčana. Tiekom
1990 i 1991, te posebice u težkim i presudnim danima itekako je pokazalo svoju
hrvatsku boju. Ta se činjenica ne može promieniti.
9. Temeljeći sve stavove na poštivanju ljudskih
prava i kulture:
- Obraćamo se svim Dubrovčanima da
sačuvaju dostojanstvo Dubrovnika do kraja, da pomognu djeci, majkama, bolesnima
i starima, da ne mrze nikog, da budu ljudi.
- Obraćamo se zaraćenim vojskama da
prekinu razaranje, zbog kojeg će i sami žaliti, a vjerojatno već i žale.
Prekinite razarati grad koji se ne može braniti i ljude koji ne odlučuju. Zahtijevamo
od zaraćenih strana da prekinu vatru na zatečenim pozicijama.
- Obraćamo se Međunarodnoj konferenciji u
Haagu, Evropi, susjedima, NATO-u, Americi, Ujedinjenim Narodima (svim
organizacijama) i svim ljudima dobre volje da na prvom mjestu u svom radu stave rješavanje
problema Dubrovnika i odrede odgovorne institucije za to.
- Predlažemo da se odredi međunarodna grupa
kojoj će stanovništvo predati oružje i povjeriti svoju daljnju
sudbinu i život.
- Predlažemo da se pod međunarodnom
kontrolom povuku iz Dubrovnika sve naoružane i zaraćene jedinice.
Ako nisu u mogućnosti, predlažemo da se njihovo povlačenje provede uz
međunarodnu pomoć, a ne samo kontrolu.
- Predlažemo da se omogući cijelom
stanovništvu sudjelovanje u obnovi grada, stvaranju mira i nastavka života u
njemu.
- U tu svrhu Odbor za ljudska prava stavlja
na raspolaganje sve svoje mogućnosti. Ističemo da mi volimo naš grad i želimo
živjeti u njemu.
- Obraćamo se crnogorskom i srpskom
narodu, javnim radnicima, i vlastima - pomozite spasiti Dubrovnik.
- Svi zajedno, od pojedinca do svijeta pomognimo
prekinuti razaranje ljudi i grada, obnovu života, ostvarimo mir.
Zahtjeva
se od Dubrovčana neka ne mrze nikoga i neka budu ljudi, iz čega se može zaključiti
kako su naša mržnja i naši neljudski postupci uzroci ciele nevolje.
Obraća
se zaraćenim vojskama neka prekinu
razaranje i zaraćenim stranama neka
prekinu vatru!
Neupućeni
čitatelj dobiva dojama kako su se na dubrovačkomu području sukobile neke strane
vojske, a Dubrovnik zbog toga pati. Ni rieči
o agresoru i braniteljima. Ni rieči
o obrani Hrvatske.
Mole
se stranci neka rieše “probleme
Dubrovnika”, pa se po tomu može zaključiti kako je Dubrovnik imao neke
svoje probleme, a ne bio napadnut.
Zahtjeva
se od pučanstva neka preda oružje, što
se može protumačiti jedino kao poziv na razoružavanje Hrvata.
Traži
se, neka se “vojske povuku iz Dubrovnika”, s čime se još jedan put podmeće kako
se u Dubrovniku nalaze neke strane vojske. Još jedan put!
Predlaže
se omogućivanje sudjelovanja u obnovi grada, stvaranju mira i nastavka života cielomu pučanstvu, što implicira kako netko u Dubrovniku nekim ljudima ne
dopušta život i sudjelovanje u obnovi.
Kao
neka posebna, neutralna i nezavisna snaga Odbor za ljudska prava
nudi svoje mogućnosti i usluge!
Posebice
se traži od Srba i Crnogoraca (pače od njihovih vlasti!) neka pomognu spasiti
Dubrovnik! Od koga? Od Hrvata? Ovo je
vrhunac!
Hrvatsko ime se inače ne spominje nigdje
u cielomu textu, a agresori, Srbi i
Crnogorci, spominju se evo jedino kao potencialni spasitelji.
Na
kraju ove točke podkrala se i jedna razvidna pogrieška, koja je ipak možda izišla
iz podsviesti pisaca ili pisca texta.
“--
pomognimo prekinuti ------ obnovu života ----”
Istina
je doista kako pisci ovog texta ne spadaju u one koji su zadovoljni s obnovom
hrvatskoga života ovoga grada pa bi je željeli prekinuti.
10. Dubrovnik smatra političko rješenje
nužnim i važnim, ali želio bi ga dočekati postojeći kao grad i živeći
kao ljudi. Dubrovnik nije sudjelovao u dosadašnjim političkim
pregovorima, a sada zahtjeva predlaže i moli da ne bude uništen i ne
postane stratište ljudi, jer to ne zaslužuje i na to ima pravo.
Traži
se nekakovo političko riešenje, pa se na taj način dovodi pod upitnik izjasnitba pučanstva dubrovačke obćine na izborima
1990. i referendumu 1991. Dubrovnik je tad itekako pokazao svoju političku
volju.
Pisci
texta govore o tomu što “Dubrovnik smatra”. Niti su proveli referendum, niti
predstavljaju na izborima izabranu vlast. Odakle im pravo govoriti u ime
Dubrovnika?
Spominju
se politički pregovori u kojima Dubrovnik nije sudjelovao. Na kakove političke
pregovore se mislilo?
11. Radi se o minutama, ovo je naš stav,
posljednje obraćanje s dostojanstvom ljudi te kao čuvara svjetske baštine
ljepote, kulture, znanja, demokracije, vjere i ljudskih prava. Doista se radi o
minutama, prekinite razaranje odmah. Svi i svatko dođite u Dubrovnik,
vidite i sami što se događa. Posjetite ljude i založite se za mir. U tom
smislu posebno se obraćamo zaraćenim stranama da dođu u
Dubrovnik i to do najviše razine. Neka u Dubrovniku ne prestane samo razaranje,
nego neka postane prva točka trajnog mira. Molimo predstavnike svih vjera,
njihove najviše predstavnike, dođite se moliti za mir. Svaki od Vas kao i svaki
vjernik, u Dubrovniku je uvijek dobrodošao, našao utočište i stvarao mjesta
molitve i ljepote. Danas Dubrovnik treba vas.
“Svi i svatko dodjite u Dubrovnik i
vidite što se dogadja”. Neupućeni
čitatelj može pomisliti kako smo se eto mi
u Dubrovniku izmedju sebe posvadili i tučemo se. Pozivaju se svi, dakle i
oni koji su na nas pucali neka dodju i pomire nas!
Ta
se tvrdnja odmah zatim logički sukobljava s obraćanjem “zaraćenim stranama”
neka dodju u Dubrovnik. Zaraćene strane se kao bore negdje u blizini
Dubrovnika, a Dubrovčani su kao neke kolateralne žrtve.
Ove
logičke akrobacije su barem nekakova olakšavajuća okolnost za pisce texta, jer
pokazuju kako se ipak radilo o ljudima koji su prije svega bili u velikomu štresu
i strahu.
12. Mada očajni, ovo
je poruka Dubrovčana i Dubrovnika. Vjerujemo da još nije sve izgubljeno.
Okruženi plačem djece, tutnjavom oružja, rušenjem zgrada i strahom u očima
ljudi, obraćamo se, čekamo, molimo i nadamo. Ne ostavite nas.
Ključ grada je Vaš. Molimo
život, molimo mir.
Opet
se govori u ime Dubrovčana. Glumi se
legalno izabrana vlast!. Daju se ključevi grada svatkomu tko je u stanju
osigurati mir, dakle i agresoru ako
to može. Dubrovnik moli mir i život.
Iz
svega proizlazi kako su glavni krivci
za stanje u kojem se Dubrovnik nalazi hrvatske
vlasti, koje su se suprotstavile ulazku JNA i hrabri hrvatski vojnici, koji
izlažu svoje živote u neravnopravnoj borbi.
Ovaj
text je još jedan jasan pokazatelj kako snažan nagon za samoodržanjem i
samopromičbom može učinkovito kamuflirati i izvrtati činjenice te nedomoljubnost,
malodušnost, očaj i kukavičnost prikazivati kao patriotizam i hrabrost. Ako tu
činjenicu zbog debelog vela magle ne shvate sadanje generacije, nadam se kako
će to shvatiti barem neki poviestničar u bližoj ili daljoj budućnosti. Možda će
uztvrditi po imenima i prezimenima tko je auktor ili tko su auktori texta, je li text bio podpisan i, ako jest,
tko ga je podpisao.
Jedno
je sigurno. Radilo se o pokušaju izdaje i predaje. Srećom to nije uzpjelo.
------------
Do
kraja mojega života ostaje mi pomiešan osjećaj sreće i ponosa što sam bio
sudionikom bitnih dogodjaja u poviesti Hrvatske na njezinu sada krajnjemu jugu,
s osjećajem nelagode zbog toga što je moje
životno djelo okrnjeno s blaćenjem nezadovoljnika koji me osjećaju
uzrokom razbijanja njihovih navika,
iluzija, ili planova, kukavica koje traže prigodu za potiskivanje svojega
neprimjerenoga ponašanja u izmišljanju takovog ponašanja kod drugih, a možda i
zavidnika kojima Bog nije pružio prigodu
sudjelovati u stvaranju poviesti, ili tu prigodu na vrieme nisu prepoznali i
prihvatili.
Ciela
ta nelagodna strana osjećaja bila bi zanemariva kad ne bi bilo sustavnih
negativnih trendova spomenutih na početku ovoga pogovora.
Ipak, zadovoljstvo i ponos su mi u ovomu miešanju osjećaja, na moju
sreću –uvjerljivo dominantni. Još uviek.